چگونه واژن سالم داشته باشیم؟

پنجشنبه 22 آبان 1399
11:14
salamat

واژن شما وقتی سالم است که سطح PH آن در سطح نرمال خود باشد و هیچ گونه عفونتی نداشته باشد. حتما به این فکر افتاده‌اید که چگونه واژن سالم داشته باشید؟ معمولا برای این کار شستشو با صابون‌های قوی و یا استفاده از ژل‌ها و دستمال‌های مخصوص این ناحیه به فکرتان می‌رسد اما باید بگوییم که این کارها کاملا اشتباه است و با تغییر سطح نرمال PH حتی باعث از بین رفتن باکتری‌های مفید نیز می‌شود.

چگونه واژن سالم داشته باشیم؟
واژن یکی از ناحیه‌های حساس و مهم بدن است که توجه به سلامتی آن و پیشگیری از ایجاد بیماری‌های دستگاه تناسلی بسیار دارای اهمیت است. داشتن واژن سالم با چند کار ساده امکان‌پذیر است اما باید به نکاتی توجه داشته باشید تا آسیبی به این ناحیه وارد نشود.
در بازار اغلب با تبلیغ‌های فراوانی برای محصولاتی جهت حفظ سلامت و درمان واژن روبه‌رو می‌شویم که توجه داشته باشید استفاده از هیچ کدام بدون مشورت با پزشک صحیح نمی‌باشد. اغلب این مواد و محصولات محیط طبیعی واژن را دستخوش تغیراتی می‌کنند که باعث بروز مشکل جدی می‌شوند.
۶ راه‌ داشتن واژن سالم
از پوشیدن لباس تنگ بپرهیزید. لباس‌های تنگ اگر برای مدت طولانی پوشیده شودند باعث می‌شوند هیچ راهی برای جریان هوا وجود نداشته باشد و این سبب آسیب به واژن شما می‌گردد.
لباس زیر نخی یا پنبه‌ای بپوشید. این لباس‌ها راحت‌تر از جنس‌های دیگر هستند و چون سریع خشک می‌شوند محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها نیستند. لباس‌های ساخته شده از الیاف مصنوعی باعث تحریک ناحیه‌ی تناسلی می‌شوند.
برای داشتن واژن سالم ،از گرفتن دوش واژینال خودداری کنید. این دوش به دلیل اینکه دارای مواد شیمایی است و باکتری‌های مفید ناحیه‌ی تناسلی را شستشو می‌دهد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
واژن سالم چه ویژگی هایی دارد
برنامه‌ی مرتبی برای مراجعه به پزشک داشته باشید. عفونت‌هایی وجود دارد که شما تقریبا هیچ علائمی را از آن‌ها مشاهده نمی‌کنید و خودتان متوجه ابتلا به بیماری‌ نمی‌شوید. بنابراین به طور مرتب برای معاینه نزد پزشک متخصص بروید.
برای خشک کردن ناحیه‌ی تناسلی توجه داشته باشید که حتما این کار را از جلو به سمت عقب انجام دهید. در غیر این صورت میکروب‌ها و باکتری‌های ناحیه‌ی پشتی و مقعد را وارد واژن خود می‌کنید و این باعث بروز عفونت می‌شود.
استفاده از کاندوم بسیار ضروری است. در حین داشتن رابطه جنسی کاندوم نه تنها از بارداری و بروز بیماری‌های مقاربتی جلوگیری می‌کند بلکه PH طبیعی واژن را حفظ کرده و باعث می‌شود باکتری‌های مفید بتوانند به زندگی و رشد خود ادامه دهند.
درمان عفونت واژن
گاهی پیش می‌آید که با وجود رعایت کردن همه‌ی نکات مربوط به سلامتی واژن باز هم دچار مشکلات عفونت واژن می‌شویم. در این صورت باید راه‌های درمان عفونت واژن را بشناسیم و در سریع‌ترین زمان به درمان بپردازیم زیرا هرچه عفونت بیشتر بماند خطرناک‌تر خواهد شد.
بهترین راه درمان عفونت واژن فقط و فقط مراجعه به پزشک است. این پزشک شما است که باید نوع عفونت و راه‌های درمان را تشخیص دهد. چه بسا کسانی که با خود درمانی مشکلات را حادتر کرده‌اند. بنابراین از خود درمانی بپرهیزید و هرگز هیچ راهی را بدون دانستن نظر پزشک متخصص امتحان نکنید.
بهداشت واژن
دوران قاعدگی یکی از زمان‌هایی است که باید توجه چند برابر به بهداشت واژن خود داشته باشید.
برای شستشو در این دوران از آب ولرم استفاده کنید که علاوه بر ایجاد حس خوب از دردهای ناحیه‌ی شکم نیز می‌کاهد.
ورزش کردن در این دوران نه تنها منعی ندارد بلکه یکی از توصیه‌های مهم نیز می‌باشد. البته ورزش شما باید سبک باشد تا به عضلات شما آرامش دهد.
نوارها و پدهای بهداشتی معطر را به هیچ عنوان استفاده نکنید زیرا باعث سوزش این ناحیه می‌شود.
راه های داشتن واژن سالم
رژیم غذایی مناسب، تاثیر زیادی در داشتن یک واژن سالم دارد.
نوشیدن روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب باعث می‌شود آبی که طی دوره‌ی عادت ماهیانه از دست داده‌اید به بدن بازگردد و رطوبت کمک می‌کند سریع‌تر و راحت‌تر واژن شما تمیز شود.
نوار بهداشتی خود را زود به زود عوض کنید زیرا نوار بهداشتی کثیف اکسیژن رسانی به واژن را مختل کرده و باعث رشد باکتری‌ها و بروز عفونت در این ناحیه می‌شود.
راه‌های شستشو و محافظت برای داشتن واژن سالم
بخش مهمی از سلامتی زنان در گرو سلامتی واژن است؛ به همین‌خاطر تمام زنان باید راه‌‌های محافظت از واژن را به خوبی فرا بگیرند. عوامل متعددی از قبیل نوع و کیفیت رابطه جنسی، مصرف دارو‌های خاص، سن، سطح هورمون‌ها و … بر روی سلامتی واژن اثرگذار است. گاهی اوقات تغییرات به‌خصوصی در واژن رخ می‌دهد که هر یک از این علائم می‌تواند بیان‌گر وجود مشکلی در واژن باشد. برخی از این علائم و نشانه‌ها عبارتنداز:
احساس درد یا فشار در واژن
خونریزی‌‌های غیر‌طبیعی و خارج از دوره قاعدگی
خارش، سوزش و تورم واژن
همان‌‌طور که گفتیم هر یک از این علائم می‌خواهند اخطاری راجع به سلامتی واژن به فرد بدهند که نباید آن‌ها را نادیده گرفت. برای حفظ سلامت واژن چه باید کرد ؟
لباس زیر نخی و پنبه‌ای بپوشید
واژن مرطوب بهترین مکان برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها است؛ به منظور جلوگیری از رشد آن‌ها سعی کنید لباس زیر‌های پلاستیکی را فراموش کرده و از لباس‌‌های نخی و پنبه‌ای استفاده کنید. شورت‌های نخی به‌خوبی از رشد و تکثیر باکتری‌ها جلوگیری می‌کنند و همین امر به سلامتی واژن کمک زیادی می‌کند.
بعد از رابطه جنسی شستن واژن را فراموش نکنید
اکثر خانم‌ها بعد از اتمام رابطه‌ی جنسی از شستشوی واژن غافل می‌شوند و یا آن را به چند ساعت بعد موکول می‌کنند. تکرار این عمل به دفعات می‌نواند سلامتی واژن را تهدید کند؛ بنابراین بهتر است بعد از هربار رابطه‌ی جنسی بلافاصله اقدام به شستن ناحیه تناسلی کنید. با ابن کار مانع از رشد باکتری‌هایی می‌شوید که ممکن است در طول مقاربت وارد واژن شوند.
همچنین بخوانید:
مراقب رژیم غذایی خود باشید
یکی‌دیگر از راه‌های مراقبت از واژن برای داشتن واژن سالم، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم است. سعی کنید از مصرف غذا‌های چرب و فرآوری شده بپرهیزید .به خاطر داشته باشید بعضی از عفونت‌های واژن هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهند بنابراین مراجعه‌ی منظم به متخصص زنان برای چکاب لازم است.
دکتر آزاده رضایی پزشک متخصص و جراح زنان و نازایی است که شما می‌توانید با مراجعه به ایشان هر چند وقت یک بار ناحیه تناسلی خود را معاینه کرده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
منبع: hidoctor98

[ بازدید : 139 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ((خانواده سلامت)) است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]