علل خشکی چشم و راه های درمان آن

يکشنبه 7 ارديبهشت 1399
13:37
salamat

اشک دارای سه ترکیب اساسی است: چربی، آب و موکوس. وجود مشکل در هر یک از این ترکیبات می‌تواند سبب ایجاد خشکی چشم شود.

خشکی چشم احساس نا خوشایندی است. اگر چشم‌های خشکی دارید، ممکن است چشمان شما دچار خارش یا سوزش شود. در برخی از شرایط خاص مانند سفر با هواپیما، ماندن در یک اتاق تهویه، دوچرخه سواری یا نگاه کردن بلند مدت به صفحه نمایش کامپیوتر سبب تجربه خشکی چشم شود.

درمان خشکی چشم می‌تواند آسایش را برای شما به ارمغان بیاورد.. این درمان‌ها شامل اصلاح شیوه زندگی و استفاده از قطره‌های چشمی می‌باشد. به احتمال زیاد برای کنترل علائم خشکی چشم باید این اقدامات را به صورت دائم انجام دهید

نشانه‌ها و علائم معمولا در هر دو چشم تاثیر می‌گذارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• احساس خارش، سوزش یا خراشیدگی در چشم

• رشته‌های مخاطی در داخل یا اطراف چشم

• حساسیت به نور

• قرمزی چشم

• احساس داشتن وجود چیزی در چشمان

• عدم تحمل لنز‌های تماسی

• ناتوانی رانندگی در شب

• چشم‌های اشک بار که نتیجه پاسخ بدن به سوزش خشکی چشم است

• تاری دید یا خستگی چشم

دلایل خشکی چشم

خشکی چشم‌ها ناشی از کمبود اشک است. اشک ترکیبی پیچیده از آب، اسید‌های چرب و مخاط است. این ترکیب باعث شفاف و روان شدن سطح چشمان هر فرد می‌شود، همچنین به محافظت از چشم‌ها در برابر عفونت کمک کند.

در برخی از افراد، علت خشکی چشم، کاهش تولید اشک می‌باشد. زمانی که چشم قادر به تولید اشک به میزان کافی نباشد، احتمال خشکی چشم افزایش می‌یابد. اصطلاح پزشکی برای این بیماری، کراتوکونژکتیویت است.

علل رایج کاهش تولید اشک عبارتند از:

1- برخی از شرایط خاص پزشکی، ازجمله دیابت، آرتریت روماتوئید، لوپوس اریتروماتوز، اسکلرودرم، سندرم شوگرن، اختلالات تیروئید و کمبود ویتامین A.

2- برخی از دارو ها، ازجمله آنتی هیستامین ها، ضد انعقاد ها، هورمون تراپی، دارو‌های ضد افسردگی و دارو‌های فشار خون، آکنه، دارو‌های ضد بارداری و بیماری پارکینسون.

3- جراحی لیزر چشم، هر چند نشانه‌های خشکی چشم مربوط به این روش معمولا موقت هستند.

4- آسیب به غدد اشک که ناشی از التهاب و یا رادیوتراپی (اشعه درمانی)

5- پیری

6- افزایش تبخیر اشک

درمان خشکی چشم:

دکتر معاینه بالینی انجام می‎دهد و از بیمار در مورد علایم، تاریخچه پزشکی وی، داروهایی که در حال مصرف آنها است و نیز در مورد پیشه و مشغولیات شخصی او پرسش می‎کند.

تست‎ها می‎توانند کمیت اشک پشت پلک چشم، چگونگی کارکرد غشاء اشکی و میزان تبخیر اشک را نشان دهند.

درمان با هدف برقراری میزان مناسب نمدار و لیز بودن چشم انجام می‎شود اما نوع رویکرد پزشکی به علت زیربنایی بروز خشکی چشم بستگی دارد.

راه‎های چرب نگه داشتن چشم عبارتند از:

ایجاد بیشترین میزان اشک طبیعی

استفاده از اشک مصنوعی یا قطره‎های چشمی

کاهش میزان تخلیه اشک

اگر مشکل از وضعیتی مربوط به چشم یا مشکلی سیستمیک مثل عفونت چشم یا پسوریازیس نشأت گرفته باشد، نخست باید نسبت به درمان مشکل زیربنایی اقدام شود.

داروهای مورد استفاده برای بیماران دچار خشکی چشم مزمن شامل قطره‎های چشمی سیکلوسپورین یا رستازیس است. سیکلوسپورین التهاب سطح چشم را کاهش می‎دهد و محرک افزایش تولید اشک است. بیماران در صورتی که دچار عفونت چشم یا تاریخچه ابتلا به یک عفونت ویروسی هرپسی در چشم باشند نباید از سیکلوسپورین استفاده کنند.

اگر بیمار دچار بلفاریت باشد، نیاز به آن دارد که ناحیه آسیب دیده را مداوماً با استفاده از یک محلول رقیق شده شامپوی بچه تمیز کند. دکتر ممکن است قطره‎ها یا پماد آنتی‎بیوتیک را برای مصرف در طول شب تجویز نماید. گاهی از اوقات، یک آنتی‎بیوتیک خوراکی مثل تتراسایکلین یا دُکسی سایکلین مورد استفاده قرار می‎گیرد.

قطره‎های استروئیدی ممکن است در صورت شدید بودن علایم حتی پس از مصرف قطره‎های چشمی، به کاهش میزان التهاب چشم کمک کنند.

جراحی:

مشکلات مربوط به پلک چشم مثل ناکامل بودن پلک زدن، ممکن است با استفاده از جراح اُکولوپلاستیک ، که متخصص مشکلات مربوط به پلک چشم محسوب می‎شود، مورد درمان قرار گیرد.

در موارد شدیدتر، ممکن است مجراهای اشکی، که اشک از آنها خارج می‎شود، به شکل نسبی یا کامل با هدف محافظت از اشک‎ها عامدانه مسدود شوند. احتمال استفاده از توپی های سیلیکون در مجاری اشکی برای مسدود کردن آنها وجود دارد. این کار کمک می‎کند تا هم اشک طبیعی و هم اشک مصنوعی مدت زمان بیشتری در چشم باقی بمانند.

جراح ممکن است با استفاده از وایرهای گرمایی در طول یک جراحی سرپایی به نام کاتری گرمایشی بافت‎های ناحی? تخلیه اشک را کوچک کند.

لنزهای بوستن اسکلرال نوعی لنز تماسی است که روی اسکلرا یا ناحیه سفید چشم قرار می‎گیرد. این لنز یک لایه پر از مایع بر روی قرنیه ایجاد می‎کند که باعث پیشگیری از خشکی آن می‎شود.

پیوند غده بزاقی یک اقدام جراحی است که هر از گاه در موارد پایدار و شدید که به دیگر انواع درمان جواب نمی‎دهند مورد استفاده قرار می‎گیرد.

برخی از غده‎های بزاقی از لب پایینی برداشته شده و پیوند می‎شوند یا در داخل چشم همان سمت برداشته شده از لب جایگذاری می‎شوند. بزاقی که این غدد ایجاد می‎کنند نقش جایگزین را برای اشک‎ها ایفا می‎کند.

مداوای خانگی

انواع مختلف مداوای خانگی می‎توانند به تخفیف خشکی چشم بینجامند:

استفاده از اشک طبیعی

راه هایی برای ایجاد بیشترین میزان اشک طبیعی عبارتند از:

استفاده از عینک‎های مخصوص برای محافظت از چشم در برابر باد و هوای گرم

چشمک یا پلک زدن بیشتر در هنگام کار با صفحه مونیتور یا تماشای تلویزیون

اجتناب از مصرف دخانیات و حضور در محل‎های پر دود و دم

معتدل نگه داشتن دمای محیط

استفاده از دستگاه رطوبت ساز برای کمک به مرطوب نگه داشتن هوا. استفاده از اسپری آب در مورد پرده‎ها و پاراوان‎ها می‎تواند به مرطوب کردن هوا کمک کند

استفاده از عینک‎های محبوس کننده رطوبت مثل عینک های آفتابی برای چشم‎ها مفید است. آنها به حفظ آب در چشم‎ها کمک کرده و آنها را در برابر باد و مواد محرک محافظت می‎کنند.

اشک مصنوعی یا قطره‎های چشمی به صورت غیر نسخه‎ای در بازار موجود است و آنها می‎توانند در مورد چشم‎هایی که دچار خشکی خفیف هستند مفید باشند. دکتر می‎تواند نوع مناسب برای استفاده را مشخص کند

قطره‎های چشمی بدون مواد نگهدارنده را می‎توان در صورت ضرورت به کار برد، اما انواع دارای مواد نگهدارنده معمولاً دارای یک دوز مصرف ایمن به تعداد چهار بار در روز هستند. از قطره‎های چشمی مخصوص رفع سرخی چشم نباید استفاده کرد.

استفاده از قطره‎های چشمی پیش از انجام کارهایی که احتمال افزایش علایم خشکی چشم در مورد آنها مطرح است می‏ تواند مفید باشد. پمادها برای استفاده در طول شب بهترند زیرا آنها می ‏توانند تاری دید ایجاد کنند.

نظافت و ماساژ پلک چشم

دیگر نکات مطرح در این مورد عبارتند از:

تمیز کردن پلک چشم با کشیدن توأم با ملایمت پارچه نخی تمیز خیس داده شده در آب گرم، برای کاهش احتمال ملتهب شدن چشم

ماساژ ملایم پلک‎ها با حرکت دورانی با استفاده از انگشت تمیز برای کمک به زدودن مخاط از غده‎های پلک چشم

نکاتی در مود رژیم غذایی

برخی مطالعات خاطرنشان کرده‎اند که اسیدهای چرب امگا - 3 و امگا - 6 می‎توانند به کاهش ریسک وقوع خشکی چشم کمک کنند.

منابع این دو اسید چرب شامل ماهی‎های روغنی، روغن کانولا، روغن گردو، روغن کتان، بذر کتان زمینی، روغن شاهدانه، دانه کنف، روغن زیتون، دانه کدو تنبل و سویا است.

در هر حال مطالعات گسترده کافی در مورد انسان برای حمایت از کاربرد این اسیدهای چرب به عنوان درمان اولیه در باره خشکی چشم وجود ندارد.

همچنین بخوانید:

راه طبیعی برای کاهش فشار خون در 5 دقیقه
پرخوری‌های روانی
خواص میوه گلابی

عوارض

اغلب مردم دچار سندرم خشکی چشم خفیف هیچ مشکل درازمدت یا عوارضی را تجربه نمی‎کنند، اما علایم شدید می‎توانند به التهاب چشم، عفونت، و صدمه دیدن سطح قرنیه منجر شوند.

این صدمه می‎تواند به ایجاد زخم‎های طولانی مدت یا جای زخم منجر شود که می‎توانند دردناک نیز باشند و بر بینایی بیمار تأثیر منفی بگذارند.

ورم ملتحمه ناشی از خشکی چشم به طور معمول نیازی به درمان ندارد اما اگر شدید، درازمدت یا برگشت کننده باشد، بیمار باید تحت مراقبت پزشکی قرار گیرد.

برخی از مردم دچار سندرم خشکی چشم گاهی از اوقات مداوماً دارای چشم‎های همیشه نمناک هستند زیرا میزان تولید اشک در چشم آنها بسیار افزایش می‎یابد.

دو نوع اشک وجود دارد که یکی از آنها باعث حفظ غشاء اشک می‎شود و دیگری اشکی است که کثافات و ذرات خارجی را شسته و از چشم دور می‎کند.

به عنوان نوعی واکنش این احتمال وجود دارد که مردم دچار خشکی چشم مقدار بیشتری از اشک نوع دو را تولید کنند. این وضعیت می‎تواند به نمناک شدن چشم منجر گردد.

منبع: pezshkfamily


[ بازدید : 126 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ((خانواده سلامت)) است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]