شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

((خانواده سلامت))

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

خواص درمانی گیاه بومادران و عوارض آن

آنچه باید در مورد خواص ، فواید و عوارض گیاه دارویی بومادران باید بدانید
گیاه بومادران گیاهی با مزاج گرم و خشک است که خواص دارویی فراوان دارد و در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. استفاده از گیاهان دارویی بومادران در اشکال مختلف می تواند فواید بسیاری برای سلامتی ما داشته باشد, اما اول از همه، درک چگونگی استفاده از آن مهم است.
بومادران چیست؟
بومادران یک گیاه علفی چند ساله است و تقریباً تمام قسمت های گیاه از نظر پزشکی مفید هستند. این گیاه که بومی مناطق زیادی در نیم کره شمالی است, هزاران سال قدمت دارد - حتی به افسانه های یونان باستان هم می رسد. نام های عامیانه زیادی برای این گیاه وجود دارد, از جمله فلفل سیاه پیر, گیاه خونریزی بینی, ملوفیل, سرباز و غیره. هم برگ ها و هم گل های بومادران خوراکی هستند, ساقه هایش را هم می توان برای مرهم موضعی خرد و استفاده کرد.
برگ های گیاه بومادران بوی خاصی دارند که کمی تند یا فلفلی هستند, به خصوص وقتی که برای آزاد کردن ترکیبات آروماتیک خرد می شوند. آمریکایی های بومی و بریتانیایی باستانی از این گیاه به طور گسترده ای استفاده می کردند و در طب سنتی چینی نیز تا حد زیادی به عنوان یک ماده سفت کننده و منقبض کننده, وجود دارد با این حال, این گیاه یکی از متنوع ترین و بهترین گیاهان دارویی در التیام طبیعی در سراسر جهان است.

ترکیبات و مواد مغذی موجود در گیاه بومادران:
مواد مغذی گیاه بومادران شامل انواع فلاونوئیدها, روتین و تانین و همچنین کومارین, ساپونین, سینئول, لاکتون, اوژنول و آنتی اکسیدان های دیگر است و چنانچه در این بخش از سلامت نمناک خواهید خواند علاوه بر این, این گیاه می تواند آهن, فسفر و گوگرد را از برگ هایش به بدن ما تامین کند.
فواید سلامتی گیاه بومادران:
فواید سلامتی گیاهان دارویی بومادران شامل موارد زیر است:
_التیام سریع تر زخم ها
_انعقاد خون
_حفظ دوره های پریودی
_کاهش التهاب
_کاهش فشار خون بالا
_تنظیم علایم آسم
_کاهش اضطراب
بگذارید آن ها را به تفصیل شرح دهیم.
گیاه بومادران چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
گیاه بومادران برای التیام زخم:
این گیاه به خاطر توانایی اش در التیام زخم های آشیل در افسانه های یونانی معروف هستند, روند التیام زخم های موضعی را تسریع می کند.
انعقاد خون:
این گیاه وقتی استفاده می شود، می تواند لخته شدن خون را تحریک کند و آن را برای آسیب های حاد بسیار ارزشمند می سازد; با این حال, می تواند به عنوان یک رقیق کننده خون در بدن عمل کند, بنابراین باید احتیاط کرد.
آمنوره:
اگر برای داشتن یک پریود منظم درگیر هستید, طبق آنچه در بخش سلامت نمناک گفته شده است استفاده از این گیاه به ویژه در فرم چای می تواند به افزایش نظم و حفظ سلامت باروری شما کمک کند.
ورم پستان:
اگر پستان های شما شیر بسیار زیادی تولید می کند, تا جایی که برایتان دردناک است, مصرف خوراکی یا موضعی این گیاه علائم را از بین می برد.
گیاه بومادران برای اضطراب:
از زمان های قدیم این گیاه برای کاهش هورمون های استرس و القای حس آرامش در بدن و ذهن استفاده می شده است.
گیاه بومادران برای کاهش التهاب:
این گیاه برای کاهش التهاب در بخش های مختلف بدن از جمله علایم ورم مفاصل, نقرس و سندروم روده تحریک پذیراستفاده می شده است. هر دو کاربرد موضوعی و خوراکی می تواند به رفع این مشکلات کمک کند.

گیاه بومادران برای سلامت دستگاه گوارشی:
گیاه بومادران به تحریک ترشح آنزیم های گوارشی و صفرا معروف است که می تواند روند گوارشی را سرعت بخشیده و علائم یبوست, نفخ معده و اسهال را کاهش دهد.
گیاه بومادران برای فشار خون بالا:
تحقیقات نشان داده است که استفاده منظم از بومادران می تواند به تعدیل فشار خون کمک کند و می تواند خطر ابتلا به آترواسکلروز, حمله قلبی, سکته و بیماری های قلبی را کاهش دهد.
مصارف بومادران:
کاربردهای فراوانی از گیاه بومادران وجود دارد, از جمله در پخت و پز, به عنوان گیاه دارویی, در روغن سرکه و استفاده در لوازم های آرایشی.
اضافه کردن آن به سوپ و خورش و کاری برای بوی تند و فلفلی اش, بسیار رایج است.
گیاهان آشپزی - به طور کلی می توان با رزماری و پونه کوهی مقایسه اش کرد و می توان به عنوان ادویه به غذا اضافه کرد.
مصرف گیاه بومادران در غذاهای سرخ شده:
هنگامی که غذا را سرخ می کنید, می توانید طعم های مختلف را از گیاهان به آن غذا بدهید, بنابراین افراد اغلب از این گیاه به عنوان مکمل در غذاهایشان استفاده می کنند.
سرکه طعم دار:
- اگر می خواهید سرکه تند فلفلی داشته باشید, اجازه دهید چند هفته روغن این گیاه در سرکه بماند.
سالاد

همچنین بخوانید:

درمان خال، زگیل و منگوله های پوستی با روغن درخت چای
خواص زردآلو
مواد غذایی که موجب سقط جنین می شوند


گیاه بومادران را می توان به سالادها اضافه کرد تا طعم جدید و کمی فلفلی به سالاد بدهد.
لوازم آرایشی -
وقتی ساقه های گیاه بومادران خرد می شوند, روغن های آن را می توان به لوازم آرایشی مختلفی اضافه کرد تا اثرات سفت کنندگی بر روی پوست را افزایش دهند.
چای -
بومادران را می توان در آب داغ ریخت تا آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فعال خود را آزاد کنند.
عوارض جانبی بومادران:
در حالی که فواید مثبت بسیاری از گیاهان دارویی بومادران وجود دارد, اما اثرات جانبی متعددی نیز دارد که در ادامه بحث خواص گیاه بومادران در بخش سلامت نمناک به آنها خواهیم پرداخت.
_خواب آلودگی
_اختلالات خونریزی
_مشکلات فشار خون
_درماتیت
_التهاب موضعی
_افزایش دفع ادرار
از آنجا که بومادران می تواند لخته شدن خون را در برخی موارد کند کند, به همین دلیل برای بیمار انی که دچار اختلالات خونریزی هستند, می تواند خطرناک باشد. اثرات تداخلی منفی با داروهایی که خواب , درمانی ، فشار خون بالا, کاهش اسید معده و یا رقیق کننده خون دارد، ایجاد میکند.

منبع :drsalam

حساسیت یا آلرژی غذایی کودکان

طی سال هاي اخیر شمار مبتلایان به حساسیت افزايش يافته است. در اين ميان حساسيت غذايي شايع ترين نوع است و ازدوران كودكي يا حتي نوزادي بروز مي كند. شروع زودهنگام غذاهای متنوع و مختلف به نوزادان را مي توان یکی از مهم ترين علل حساسیت های غذایی کودکان دانست؛ چرا که هنوز مخاط روده ای تکامل لازم را پیدا نکرده و با انواع مواد غذایی مختلف در تقابل قرار می گیرند.

طی سال هاي اخیر شمار مبتلایان به حساسیت افزايش يافته است. در اين ميان حساسيت غذايي شايع ترين نوع است و ازدوران كودكي يا حتي نوزادي بروز مي كند. شروع زودهنگام غذاهای متنوع و مختلف به نوزادان را مي توان یکی از مهم ترين علل حساسیت های غذایی کودکان دانست؛ چرا که هنوز مخاط روده ای تکامل لازم را پیدا نکرده و با انواع مواد غذایی مختلف در تقابل قرار می گیرند.

طی سال هاي اخیر شمار مبتلایان به حساسیت افزايش يافته است. در اين ميان حساسيت یا آلرژی غذايي شايع ترين نوع است و ازدوران كودكي يا حتي نوزادي بروز مي كند. شروع زودهنگام غذاهای متنوع و مختلف به نوزادان را مي توان یکی از مهم ترين علل حساسیت های غذایی کودکان دانست؛ چرا که هنوز مخاط روده ای تکامل لازم را پیدا نکرده و با انواع مواد غذایی مختلف در تقابل قرار می گیرند.

حساسیت غذایی نوزاد حتی ممکن است از دوران جنینی نیز وجود داشته باشد. يك راه ساده براي پيشگيري از اين مشكل اين است كه خانم های بارداری که زمینه ابتلا به آلرژی را دارند، مصرف تخم مرغ و بادام زمینی را در برنامه غذایی خود کم کنند و حدالامکان میوه های غیر بومی را از برنامه خود حذف كنند.

بچه ها و بزرگسالان در مورد حساسیت های غذایی با هم تفاوت دارند. گرچه تنها 3/5% بزرگسالان دچار حساسیت غذایی هستند، اما 10% کودکان از آن رنج می برند.

دستگاه گوارش در سطح مخاطی، سیستم ایمنی قوی دارد. این سیستم از بدن در برابر آنتی ژن های ویروسی، باکتریایی و انگلی محافظت می کند و با واکنش ایمنی مؤثر، بدن را وادار به حذف آن ها می کند. سیستم ایمنی همچنین باید پروتئین های موجود در مواد غذایی را نیز شناسایی کند تا این مواد از طریق مخاط ها، وارد دستگاه گوارش شوند. هر ماده غذایی دارای تعداد بی شماری پروتئین مختلف است که ممكن است بسیاری از آنها حساسیت زا باشند.

حساسیت غذایی در شیرخواران

آلرژن های غذایی، نخستین گروه مواد حساسیت زای طبیعی است که با بدن ارتباط برقرار می کند. در واقع مواد حساسیت زای غذایی از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می شود. این مقدار بسیار پایین پروتئین های غذایی، بدون شک به سیستم ایمنی نوزاد کمک می کند تا قدرت ایمنی افزایش یابد. در موارد حساسیت های ارثی، احتمالا یک اختلال در فرآیندها و ایجاد حساسیت وجود دارد.

همچنین ممکن است حساسیت غذایی به علت وجود التهاب مخاط روده ای باشد. التهاب به علل مختلفی از جمله عفونت ویروسی، از بین رفتن فلور روده ای ( باکتری هایی که به طور طبیعی درون مجرای روده ای وجود دارند)، التهاب مخاط گوارشی، وجود ویروس یا قارچ روده ای و هر عامل افزایش دهنده نفوذ پذیری روده به پروتئین های غذایی، پیش می آید.

علائم حساسیت

حساسیت غذایی نوزادان معمولا با اسهال، استفراغ و دل درد بروز می کند. حتي ممكن است باعث از بین رفتن پرزها و اسهال مداوم شود که در موارد حساسیت به گلوتن

( پروتئین گندم و سایر غلات) دیده می شود. در بچه های بزرگتر، علائم حساسیت به حالات گوناگون مانند شوک آنافیلاکتیک ، کهیر، ورم لب ها و زبان، بثورات خارش دار مزمن، اسهال، استفراغ، اگزما، آسم، عفونت های مکرر گوش، حلق و بینی و... بروز می کند.

3 تا 15% حساسیت های غذایی به صورت شوک آنافیلاکتیک، 8% به شکل آسم و 30 تا 50% موارد به شکل تظاهرات پوستی ( اگزما) دیده می شود. هر چه حساسیت های پوستی شدیدتر باشد، این احتمال که حساسیت غذایی علت آن باشد، بیشتر است.

مهم ترین مواد غذایی آلرژی زا

گرچه ممکن است تمام مواد غذایی کم و بیش آلرژی زا باشند، اما اين احتمال در مورد بعضي خوراکی ها بيشتر است. تخم مرغ، ماهی های دریایی، میوه هایی نظیر فندق ،بادام، گردو، زردآلو، گیلاس، به، هلو، سیب، گلابی، آلو، زیتون، شیر گاو، چغندر، گیاهان چتری مانند رازیانه، هویج، زیره، جعفری ، فلفل سبز و جانوران سخت پوست دریایی مانند میگو، عامل بروز 90% حساسیت ها هستند. از دیگر مواد غذایی که 10% آلرژی ها را موجب می شوند، می توان به میوه های گرمسیری ( آناناس، موز، کیوی، خرمالو، انبه، نارگیل )، سبزیحاتی مانند لوبیا، باقلا، نخود، نخود فرنگی و سویا، آرد گندم، گوشت گاو، سیب زمینی، گوشت مرغ و خردل اشاره کرد.

سیر، گوشت بره، مارچوبه، قهوه، شاه بلوط، شکلات، کلم قرمز، انگور، تربچه، پیاز ، پرتقال، ادویه، پسته، توت فرنگی، مخمر نان، قلوه ، گوجه فرنگی و کنجد دیگرخوراکی هایی هستند که به ندرت ممکن است باعث حساسیت شوند.

تا قبل از یک سالگی، تخم مرغ، بادام زمینی و شیر گاو مهم ترین مواد غذایی حساسیت زا هستند. تخم مرغ( 31%)، بادام زمینی( 18%)، شیر( 12/5%)، ماهی( 12/5%)، روغن بادام زمینی و خردل خوراکی هایی هستند که عامل حساسیت در کودکان یک تا سه ساله هستند.

تاثیر برخی فاکتورهای دیگر نیزدر بروز حساسیت به خوبی روشن شده است که از جمله تنوع زیاد غذاها و استفاده زیاد و فراگیر از پروتئین های افزودنی به مواد غذایی صنعتی به دلیل خواص آنها و... را می توان نام برد. کارخانجات مواد غذایی در واقع مرتبا ترکیبات جدیدی را به محصولات خود اضافه می کنند که ممکن است حساسیت زا باشند.

تشخیص حساسیت غذایی

برای تشخیص حساسیت غذایی، حتما باید به پزشک متخصص آلرژی و ایمنی شناسی مراجعه کرد تا اقدامات لازم انجام گیرد. اگر هیچ یک از والدین دچار حساسیت غذایی نباشند، این احتمال در فرزند آنها 20% است. اما در صورتی که یکی از والدین مبتلا باشند، احتمال به 40% و اگر هر دوی آنها آلرژی داشته باشند، به 60% می رسد.

اهمیت مشکل مواد آلرژی زای "پنهان" را نیز باید مدنظر داشت. لیزوزوم موجود در سفیده تخم مرغ که در تهیه بعضی پنیرها به کار می رود مثالی از این حالت است. روغن بادام زمینی که در تولید برخی شیرهای رژیمی به کار می رفت نیز عامل حساسیت های پوستی بود که امروزه در ترکیب این شیرها به کار نمی رود.

درمان حساسیت های غذایی

حذف ماده غذایی آلرژی زا از برنامه غذایی، اولین و مؤثرترین راهکار مقابله با حساسیت است. اگر فرد به چندین ماده غذایی حساسیت دارد، حتما باید رژیم غذایی او تحت نظر یک متخصص تغذیه باشد تا از ایجاد کمبودهای غذایی خصوصا کمبود ویتامین ها پیشگیری شود.

در مورد درمان دارویی نیز باید گفت که آنتی هیستامین( ضد حساسیت) و داروی محافظ مخاط روده در برابر ترشح هیستامین ، تجویز می شود. در موارد حساسیت های شدید، کورتیکوستروئید و آدرنالین ضروری است. اگر احتمال شوک آنافیلاکتیک یا آسم شدید در کودک زیاد است، حتما لازم است مسئولان مدرسه را نیز در جریان موضوع گذاشت.

مسلما نکات ناشناخته درباره حساسیت های غذایی هنوز وجود دارد. حساسیت به شیر گاو معمولا طي پنج سال از بین می رود اما آلرژی نسبت به بادام زمینی غالبا همیشگی است. ممکن است کودک با ورود به سومین سال زندگی، بهبود یافته یا از شدت حساسیت کاسته شود که علل آن به طور دقیق مشخص نیست. اما گاه حساسیت برای همیشه همراه کودک خواهد بود.

همچنین بخوانید:

درمان خال، زگیل و منگوله های پوستی با روغن درخت چای
خواص زردآلو
مواد غذایی که موجب سقط جنین می شوند

ضرورت تشخیص حساسیت

زمانی که کودک دچار خارش شدید، کهیر و تورم شود، باید به پزشک مراجعه شود تا حساسیت شناخته شود. هرگز نباید حساسیت کودکان را بی اهمیت تلقی کرد زیرا ممکن است علائمی مانند تورم در مخاط گلو اتفاق بیفتد که واقعا خطرناک خواهند بود. افرادی که قبلا مشکل آنها تشخیص داده شده است، در موارد خارش و تورم باید فورا از داروهای کورتیکوستروئید و ضد حساسیت استفاده کنند. در صورت بروز مشکلات تنفسی نیز باید از اسپری های مخصوص که باعث اتساع نایژه ها می شود، كمك گرفت. در صورتی که بیمار دچار بیهوشی، از دست دادن هوشیاری و... شد، اطرافیان باید بلافاصله به اورژانس اطلاع دهند.

منبع:drnahid

گرفتگی بینی نوزاد چه دلایلی دارد و راه های برطرف نمودن آن چیست؟

گرفتگی بینی نوزاد یا انسداد بینی newborn-congestion ، یک بیماری شایع در کودکان است و زمانی رخ می دهد که بافت های پوششی بینی به علت التهاب عروق خونی متورم شوند. در نوزادان تازه متولد شده، گرفتگی بینی بسیار شایع است اما خوشبختانه منشا بیماری های خطرناک و جدی ندارد.

روشهای برطرف نمودن گرفتگی بینی نوزاد

در کودکان، مسیر های بینی بیمار، باریک بوده و زمانی که دچار گرفتگی بینی می شوند، تنفس آن ها با مشکل رو به رو می گردد. در صورتی که گرفتگی بینی نوزاد مورد تشخیص و درمان به موقع قرار نگیرد، منجر به بیماری های گوش شده و ایجاد اختلالات شنوایی و مشکلات گفتاری می نماید. در مواردی گرفتگی بینی نوزاد، خود را به صورت آپنه خواب و خروپف نشان می دهد.

گرفتگی بینی نوزاد، احساس ناخوشایندی را برای وی ایجاد می کند و بر روند تغذیه، خلق و خو و رفتاری نوزاد تاثیرگزار خواهد بود.

نوزادان، کوچکتر از آن هستند که بتوانند بینی خود را پاک کنند و یا از گرفتگی بینی شکایت کنند به همین علت نقش والدین در تشخیص این علت که منشا گرفتگی بینی چیست، بسیار مهم و حائز اهمیت است.

بینی ساختار اصلی تنفسی است و هر گونه گرفتگی بینی نوزاد می تواند برای وی آزار دهنده باشد. خشکی بینی، سرماخوردگی، عفونت، آلرژی، خشکی و آلودگی هوا و سایر محرک ها از جمله شایع ترین دلایل گرفتگی بینی در نوزادان محسوب می گردد که جلوتر به طور مختصر در مورد هر یک از این دلایل صحبت خواهیم کرد:

دلایل گرفتگی بینی نوزاد

1.عفونت ها:

بیماری های عفونی دستگاه تنفس مانند آنفولانزا و سرماخوردگی به خصوص در فصل های سرد سال، از اصلی ترین علت های گرفتگی بینی در نوزادان می باشد که این شیوع بالا ناشی از وضعیت دستگاه تنفسی نوزاد نشات می گیرد. سیستم ایمنی بدن نوزادان در حال تکامل است و همین عامل هم سبب حساسیت بالای سیستم ایمنی نسبت به ویروس ها و باکتری های بیماری زا خواهد شد.

2.آلرژی ها:

تمامی مواد آلرژی زا در محیط اطراف ما می توانند منشا گرفتگی بینی باشند، خارش دست، گرفتگی بینی، عطسه و جوش از علائم‌ گرفتگی بینی با منشا مواد آلرژی زا است.

3.خشکی هوا:

نوزادان، بینی های بسیار کوچک و حساس به هوای خشک دارند که منجر به گرفتگی بینی در آن ها می شود. استفاده از قطره های مرطوب کننده بینی و دستگاه بخور به رفع این مشکل کمک قابل توجهی می کند.

4.سایر محرک ها:

محرک های مختلفی نظیر مواد شیمیایی، گرد و خاک، دود سیگار، خوشبوکننده ها، اسپری های مو،بخار بنزین، امولسیون، حساسیت بینی می شود و ایجاد گرفتگی بینی در نوزاد می کند. استفاده از قطره سالین یا قطره آب و نمک، جهت تخلیه مجاری بینی نوزاد بسیار کمک کننده است.

زونا در سالمندان و هر آنچه مراقبان و پرستاران سالمند باید بدانندمطالعه کنید

5.اجسام خارجی:

نوزادان به سبب روحیه کنجکاوی که دارند، علاقه زیادی به اشیای کوچک مانند آجیل، نخود، ذرت، دکمه، سنجاق ته گرد، اسباب های ریز مانند لوگو دارند، به همین دلیل هر جسم خارجی می تواند وارد بینی شود و علائم گرفتگی بینی را در نوزاد ایجاد کند که با خارج کردن این اشیا می توان علائم را کاهش داد.

علائم گرفتگی بینی شامل:

خرناس کشیدن مداوم و به صورت مکرر هنگام خواب

اختلال خواب و بیدار شدن های مکرر

خس خس سینه هنگام تنفس

روش ها و راهکارهای رفع گرفتگی بینی نوزاد:

– از قطره آب نمک (سالین) استفاده نمایید:

قطره بینی سالین یا آب نمک به راحتی از تمامی داروخانه ها وبا قیمت مناسب می توانید تهیه نمایید. 2 تا 3 قطره از قطره سالین را در هر سوراخ بینی بریزید و 30 تا 60 ثانیه صبر کرده و بعد از آن، بینی نوزاد را تخلیه کنید. توجه داشته باشید، برای راحتی نوزاد، او را به پشت بخوابانید و یک پشتی با ارتفاع کوتاه و یا یک حوله یا لباس تا شده را در پشت شانه های او قرار دهید تا نوزاد، احساس راحتی بیشتری کند.

قطره سالین در تمامی داروخانه ها، معمولا بدون نیاز به نسخه به فروش می رسد و بهترین زمان استفاده از آن، قبل از خواب و قبل از غذا دادن به نوزاد است تا قبل از غذا خوردن و خوابیدن، کودک بتواند به راحتی تنفس کند.

قطره آب نمک، سبب نرم شدن مخاط بینی و در نتیجه تسهیل خروج آن، می گردد.

لطفا از اسپری های ضد احتقان بینی برای نوزاد استفاده نکنید، زیرا نه تنها موثر نبوده و اثر برگشتی دارد و موجب بدترشدن حال نوزاد در طولانی مدت می شود، بلکه پزشکان هم این اسپری ها را برای کودکان کمتر از شش سال توصیه نمی کنند.

ازاسپری های سالین هم بیش از چهار روز پشت سرهم استفاده نکنید، زیرا این کار به مرور موجب خشک شدن بینی نوزاد و بدتر شدن اوضاع می گردد.

– یک دستگاه بخور را کنار تخت نوزاد قرار دهید:

پیش تر اشاره کردیم که از علت های اصلی گرفتگی بینی نوزاد، خشکی بینی است. به همین علت، استفاده از بخور گرم، به مرطوب شدن مخاط بینی نوزاد کمک می کند. دقت داشته باشید که بخور را به صورت روزانه تمیز کرده و دستگاه بخور را به صورت روزانه تمیز کرده و دستگاه بخور را در اتاق نوزاد و کنار تخت نوزاد قرار دهید تا خواب آرامشی را برای نوزاد به ارمغان آورد.

مراقبت از کودک نابینا و نکاتی که باید در مراقبت از این کودک مورد توجه قرار گیردمطالعه کنید

راه های گرفتگی بینی نوزاد

– از شیشه های مکنده مخصوص بینی نوزاد را برای تمیز کردن بینی نوزاد استفاده نمایید:

استفاده از پوآر یا شیشه های مکنده مخصوص نوزادان، بسیار کمک کننده است. برای استفاده درست از اسپیراتور، در ابتدا هوای داخل شیشه مکنده را خارج کرده و به آرامی سر پوآر را به داخل بینی نوزاد فرو کنید، لطفا این کار را به آرامی و با دقت و تمرکز کافی انجام دهید، زیرا قسمت های داخلی بینی نوزاد، بسیار حساس و آسیب پذیر است. همین که پوآر را در ابتدای بینی قرار دهید، کفایت می کند.جازه دهید که هوا دوباره وارد شیشه شود و همزمان محتویات داخل بینی نوزاد را وارد شیشه کنید و در نهایت محتویات شیشه را با یک دستمال تمیز کرده و برای دفعات بعدی، قابل استفاده باشد. دقت نمایید که پوآر بینی نوزاد را قبل و بعد از هر بار مصرف، به صورت کامل بشویید.

– مایعات بیشتری را به کودک بدهید:

اگر منشا گرفتگی بینی نوزاد، ابتلا به سرماخوردگی است، به علت احتمال ایجاد کم آبی برای وی، با نوشاندن مقادیر زیاد آب و سایر مایعات به نوزاد، از کم آبی بدن نوزاد پیشگیری می کنید‌. بهترین نوشیدنی قطع به یقین آب است، اما آبمیوه های یخ زده گزینه مناسبی برای کاهش گلودرد و کمک به آبرسانی به بدن نوزاد، نیست.

همچنین بخوانید:

مواد غذایی که موجب سقط جنین می شوند
درمان خال، زگیل و منگوله های پوستی با روغن درخت چای
خواص زردآلو

گرفتگی بینی در نوزاد و مراجعه به پزشک:

در صورتی که علائم زیر را در کودک خود مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید:

.تب

راش پوستی

تورم پیشانی، چشم ها، گونه ها و اطراف بینی بیش از دو هفته

مشکلات تنفسی یا تتفس تند

مشکلات شدید در غذا خوردن یا بی اشتهایی

نوزاد بی حوصله و عصبانی است و مدام گریه می کند.

منبع:pezshkyar

چگونه واژن سالم داشته باشیم؟

واژن شما وقتی سالم است که سطح PH آن در سطح نرمال خود باشد و هیچ گونه عفونتی نداشته باشد. حتما به این فکر افتاده‌اید که چگونه واژن سالم داشته باشید؟ معمولا برای این کار شستشو با صابون‌های قوی و یا استفاده از ژل‌ها و دستمال‌های مخصوص این ناحیه به فکرتان می‌رسد اما باید بگوییم که این کارها کاملا اشتباه است و با تغییر سطح نرمال PH حتی باعث از بین رفتن باکتری‌های مفید نیز می‌شود.

چگونه واژن سالم داشته باشیم؟
واژن یکی از ناحیه‌های حساس و مهم بدن است که توجه به سلامتی آن و پیشگیری از ایجاد بیماری‌های دستگاه تناسلی بسیار دارای اهمیت است. داشتن واژن سالم با چند کار ساده امکان‌پذیر است اما باید به نکاتی توجه داشته باشید تا آسیبی به این ناحیه وارد نشود.
در بازار اغلب با تبلیغ‌های فراوانی برای محصولاتی جهت حفظ سلامت و درمان واژن روبه‌رو می‌شویم که توجه داشته باشید استفاده از هیچ کدام بدون مشورت با پزشک صحیح نمی‌باشد. اغلب این مواد و محصولات محیط طبیعی واژن را دستخوش تغیراتی می‌کنند که باعث بروز مشکل جدی می‌شوند.
۶ راه‌ داشتن واژن سالم
از پوشیدن لباس تنگ بپرهیزید. لباس‌های تنگ اگر برای مدت طولانی پوشیده شودند باعث می‌شوند هیچ راهی برای جریان هوا وجود نداشته باشد و این سبب آسیب به واژن شما می‌گردد.
لباس زیر نخی یا پنبه‌ای بپوشید. این لباس‌ها راحت‌تر از جنس‌های دیگر هستند و چون سریع خشک می‌شوند محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها نیستند. لباس‌های ساخته شده از الیاف مصنوعی باعث تحریک ناحیه‌ی تناسلی می‌شوند.
برای داشتن واژن سالم ،از گرفتن دوش واژینال خودداری کنید. این دوش به دلیل اینکه دارای مواد شیمایی است و باکتری‌های مفید ناحیه‌ی تناسلی را شستشو می‌دهد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
واژن سالم چه ویژگی هایی دارد
برنامه‌ی مرتبی برای مراجعه به پزشک داشته باشید. عفونت‌هایی وجود دارد که شما تقریبا هیچ علائمی را از آن‌ها مشاهده نمی‌کنید و خودتان متوجه ابتلا به بیماری‌ نمی‌شوید. بنابراین به طور مرتب برای معاینه نزد پزشک متخصص بروید.
برای خشک کردن ناحیه‌ی تناسلی توجه داشته باشید که حتما این کار را از جلو به سمت عقب انجام دهید. در غیر این صورت میکروب‌ها و باکتری‌های ناحیه‌ی پشتی و مقعد را وارد واژن خود می‌کنید و این باعث بروز عفونت می‌شود.
استفاده از کاندوم بسیار ضروری است. در حین داشتن رابطه جنسی کاندوم نه تنها از بارداری و بروز بیماری‌های مقاربتی جلوگیری می‌کند بلکه PH طبیعی واژن را حفظ کرده و باعث می‌شود باکتری‌های مفید بتوانند به زندگی و رشد خود ادامه دهند.
درمان عفونت واژن
گاهی پیش می‌آید که با وجود رعایت کردن همه‌ی نکات مربوط به سلامتی واژن باز هم دچار مشکلات عفونت واژن می‌شویم. در این صورت باید راه‌های درمان عفونت واژن را بشناسیم و در سریع‌ترین زمان به درمان بپردازیم زیرا هرچه عفونت بیشتر بماند خطرناک‌تر خواهد شد.
بهترین راه درمان عفونت واژن فقط و فقط مراجعه به پزشک است. این پزشک شما است که باید نوع عفونت و راه‌های درمان را تشخیص دهد. چه بسا کسانی که با خود درمانی مشکلات را حادتر کرده‌اند. بنابراین از خود درمانی بپرهیزید و هرگز هیچ راهی را بدون دانستن نظر پزشک متخصص امتحان نکنید.
بهداشت واژن
دوران قاعدگی یکی از زمان‌هایی است که باید توجه چند برابر به بهداشت واژن خود داشته باشید.
برای شستشو در این دوران از آب ولرم استفاده کنید که علاوه بر ایجاد حس خوب از دردهای ناحیه‌ی شکم نیز می‌کاهد.
ورزش کردن در این دوران نه تنها منعی ندارد بلکه یکی از توصیه‌های مهم نیز می‌باشد. البته ورزش شما باید سبک باشد تا به عضلات شما آرامش دهد.
نوارها و پدهای بهداشتی معطر را به هیچ عنوان استفاده نکنید زیرا باعث سوزش این ناحیه می‌شود.
راه های داشتن واژن سالم
رژیم غذایی مناسب، تاثیر زیادی در داشتن یک واژن سالم دارد.
نوشیدن روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب باعث می‌شود آبی که طی دوره‌ی عادت ماهیانه از دست داده‌اید به بدن بازگردد و رطوبت کمک می‌کند سریع‌تر و راحت‌تر واژن شما تمیز شود.
نوار بهداشتی خود را زود به زود عوض کنید زیرا نوار بهداشتی کثیف اکسیژن رسانی به واژن را مختل کرده و باعث رشد باکتری‌ها و بروز عفونت در این ناحیه می‌شود.
راه‌های شستشو و محافظت برای داشتن واژن سالم
بخش مهمی از سلامتی زنان در گرو سلامتی واژن است؛ به همین‌خاطر تمام زنان باید راه‌‌های محافظت از واژن را به خوبی فرا بگیرند. عوامل متعددی از قبیل نوع و کیفیت رابطه جنسی، مصرف دارو‌های خاص، سن، سطح هورمون‌ها و … بر روی سلامتی واژن اثرگذار است. گاهی اوقات تغییرات به‌خصوصی در واژن رخ می‌دهد که هر یک از این علائم می‌تواند بیان‌گر وجود مشکلی در واژن باشد. برخی از این علائم و نشانه‌ها عبارتنداز:
احساس درد یا فشار در واژن
خونریزی‌‌های غیر‌طبیعی و خارج از دوره قاعدگی
خارش، سوزش و تورم واژن
همان‌‌طور که گفتیم هر یک از این علائم می‌خواهند اخطاری راجع به سلامتی واژن به فرد بدهند که نباید آن‌ها را نادیده گرفت. برای حفظ سلامت واژن چه باید کرد ؟
لباس زیر نخی و پنبه‌ای بپوشید
واژن مرطوب بهترین مکان برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها است؛ به منظور جلوگیری از رشد آن‌ها سعی کنید لباس زیر‌های پلاستیکی را فراموش کرده و از لباس‌‌های نخی و پنبه‌ای استفاده کنید. شورت‌های نخی به‌خوبی از رشد و تکثیر باکتری‌ها جلوگیری می‌کنند و همین امر به سلامتی واژن کمک زیادی می‌کند.
بعد از رابطه جنسی شستن واژن را فراموش نکنید
اکثر خانم‌ها بعد از اتمام رابطه‌ی جنسی از شستشوی واژن غافل می‌شوند و یا آن را به چند ساعت بعد موکول می‌کنند. تکرار این عمل به دفعات می‌نواند سلامتی واژن را تهدید کند؛ بنابراین بهتر است بعد از هربار رابطه‌ی جنسی بلافاصله اقدام به شستن ناحیه تناسلی کنید. با ابن کار مانع از رشد باکتری‌هایی می‌شوید که ممکن است در طول مقاربت وارد واژن شوند.
همچنین بخوانید:
مراقب رژیم غذایی خود باشید
یکی‌دیگر از راه‌های مراقبت از واژن برای داشتن واژن سالم، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم است. سعی کنید از مصرف غذا‌های چرب و فرآوری شده بپرهیزید .به خاطر داشته باشید بعضی از عفونت‌های واژن هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهند بنابراین مراجعه‌ی منظم به متخصص زنان برای چکاب لازم است.
دکتر آزاده رضایی پزشک متخصص و جراح زنان و نازایی است که شما می‌توانید با مراجعه به ایشان هر چند وقت یک بار ناحیه تناسلی خود را معاینه کرده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
منبع: hidoctor98

علت و درمان خانگی، فریز و سوزاندن زگیل کف پای ویروسی

زگیل‌های کف پا توده‌های کوچکی هستند که معمولاً در پاشنه‌های یا کف پا دیده می‌شوند. ممکن است فشار باعث ایجاد زگیل‌های کف پا که لایه پوستی ضخیمی (کالوس) دارند شود.زگیل‌های کف پا به دلیل وجود ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شوند. این ویروس از طریق برش‌ها، ترک‌های و نقاط ضعیف شده دیگر از کف پا وارد بدن می‌شوند.بیشتر زگیل‌های کف پا خطرناک نیستند و معمولاً در نهایت بدون نیاز به درمان از بین می‌روند. شما ممکن است بخواهید برخی خوددرمانی‌ها را انجام دهید یا برای برداشتن این زگیل‌ها به پزشک مراجعه کنید.

زگیل پا چه نشانه‌هایی دارد؟

برخی علائم و نشانه‌های زگیل‌های کف پا عبارتند از:

• توده‌ها (ضایعات) گوشتی، کوچک، خشن و دانه‌ای شکل در کف پا که معمولاً در کف انگشتان پا و کف پای یا روی پاشنه‌های پا ایجاد می‌شوند.

• پوست سخت ضخیم (کالیوس) روی نقاط کاملاً مشخص روی پوست که محل زگیل‌ها هستند

• نقاط سیاه رنگ که معمولاً هسته زگیل نامیده می‌شوند اما در واقع عروق خونی لخته شده کوچک هستند.

• ضایعاتی که باعث از بین رفتن خطوط طبیعی روی پوست پا می‌شوند.

• درد یا حساسیت به لمس در زمان راه رفتن یا ایستادن

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

در مواقع زیر برای درمان ضایعات روی پا باید به پزشک مراجعه شود:

• ضایعات خونریزی داشته باشند، دردناک باشند یا رنگ و ظاهر آنها تغییر کند

• شما از درمان زگیل‌های مقاوم به درمان خسته شده باشید یا زگیل‌ها عود مکرر داشته باشند.

• ناراحتی‌های شما در انجام فعالیت‌های روزمره شما اختلال ایجاد کنند

• شما به دیابت یا اختلالات حسی در پاهای خود مبتلا باشید

• سیستم ایمنی بدن شما به دلیل مصرف داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی برای درمان بیماری‌هایی مانند اچ آی وی / ایدز یا اختلالات ایمنی دیگر ضعیف شده باشد.

• شما مطمئن نباشید که ضایعات ایجاد شده، زگیل باشند.

آیا زگیل پا یک بیماری ویروسی است؟

زگیل‌های کف پا عفونت‌هایی هستند که به دلیل وجود ویروس پاپیلومای انسانی در لایه بیرونی پوست روی کف پا ایجاد می‌شوند. این زگیل‌ها زمانی که ویروس به دلیل وجود بریدگی‌ها و شکستگی‌های کوچک یا نقاط ضعیف شده در قسمت‌های دیگر پا وارد بدن می‌شود ایجاد می‌گردند.

ویروس پاپیلومای انسانی ویروسی شایع بوده و بیش از 100 نوع دارد اما فقط برخی از انواع آن باعث ایجاد زگیل در پا می‌شوند. انواع دیگر ویروس‌های پاپیلومای انسانی باعث ایجاد زگیل در قسمت‌های دیگر پوست یا غشاهای مخاطی می‌شوند.

انتقال ویروس

سیستم ایمنی بدن هر انسانی به شیوه‌ای متفاوت به ویروس پاپیلومای انسانی واکنش نشان می‌دهد. همه انسان‌ها در مواجهه و ورود این ویروس به بدنشان دچار زگیل نمی‌شوند. حتی افراد یک خانواده هم به طرق مختلف نسبت به وجود این ویروس واکنش نشان می‌دهند.

گونه‌هایی از ویروس پاپیلومای انسانی که باعث ابتلا به زگیل می‌شوند به شدت مسری هستند. این ویروس به راحتی از یک نفر به فرد دیگری منتقل نمی‌شود اما در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کند. درنتیجه ممکن است شما در هنگام راه رفتن در اطراف استخرهای شنا یا رختکن‌ها با این ویروس تماس پیدا کنید. اگر ویروس از اولین محل عفونت گسترش یابد، زگیل‌های بیشتری ایجاد می‌شوند.

عواملی که احتمال ابتلا به زگیل‌های کف پا را افزایش می‌دهند

هر کس ممکن است به زگیل کف پا دچار شود اما احتمال ابتلا به این نوع از زگیل‌ها در افراد زیر بیشتر است:

• کودکان و نوجوانان

• افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است

• افرادی که قبلاً در کف پای خود زگیل داشته‌اند

• افرادی که در محل‌هایی که احتمال وجود این ویروس بیشتر است مانند رختکن‌ها، پا برهنه راه می‌روند.

عوارض

زمانی که زگیل‌های کف پا باعث ایجاد درد می‌شوند ممکن است وضعیت طبیعی پا یا راه رفتن را بدون این که متوجه شوید تغییر دهد. در نهایت، این تغییرات در نحوه ایستادن، راه رفتن یا دویدن شما تأثیر گذاشته و باعث ناراحتی‌های عضلانی یا مفصلی می‌شود.

پیشگیری از زگیل کف پا

برای کاهش احتمال ابتلا به زگیل‌های کف پا می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

• از تماس با مستقیم با زگیل از جمله زگیل‌های روی بدن خود خودداری کنید. پس از لمس زگیل‌ها دستان خود را با دقت بشورید

• پاهای خود را تمیز و خشک نگه دارید. هر روز کفش‌ها و جوراب‌های خود را عوض کنید

• از راه رفتن در اطراف استخرهای شنا و رختکن‌ها با پای برهنه پرهیز کنید

• زگیل‌ها را نکنید یا آنها را نخراشید

• از سوهان ناخن، سنگ پا یا ناخن‌گیری که روی زگیل‌های کشیده‌اید روی پوست سالم خود استفاده نکنید

تشخیص

در بیشتر موارد، پزشک با استفاده از یک یا چند روش از تکنیک‌های زیر ابتلا به زگیل‌های پا را تشخیص می‌دهد:

• معاینه ضایعات

• برش ضایعه با استفاده آر یک چاقوی کوچک جراحی و برسی علائم تیرگی، نقاط کوچک و عروق خونی لخته شده کوچک

• برداشتن یک قسمت کوچک از ضایعه (بایوپسی) و ارسال آن به آزمایشگاه برای آنالیز

درمان

بیشتر زگیل‌های کف پا بدون ضرر بوده و بدون نیاز به درمان پس از یک یا دو سال از بین می‌روند. اگر زگیل‌های شما دردناک بوده یا گسترش می‌یابند، شما می‌توانید آنها را با استفاده از داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک (غیر تجویزی) یا درمان خانگی تحت درمان قرار دهید. ممکن است تا زمان رفع کامل زگیل‌ها، شما مجبور باشید که درمان‌ها را تکرار کنید.

اگر اقدامات خوددرمانی شما مؤثر واقع نشدند، به دکتر مراجعه کنید تا اقدامات درمانی زیر انجام شوند:

• مصرف داروهای لایه‌بردار قوی‌تر (اسید سالسیلیک). داروهای قوی‌تر درمان زگیل با اسید سالسیلیک یک لایه از زگیل برمی‌دارند. این داروها ممکن است توانایی سیستم ایمنی بدن را برای جنگیدن علیه زگیل‌ها تحریک کنند.

پزشک ممکن است به شما استفاده منظم از این داروها در منزل را توصیه نماید

• داروهای فریزکننده (کرایوتراپی). کرایوتراپی در مطب پزشک انجام می‌شود. در این روش درمانی از مایع نیتروژن به شکل اسپری یا با استفاده از گوش پاک‌کن استفاده می‌شود. این روش ممکن است دردناک باشد بنابراین پزشک ممکن است ابتدا ناحیه تحت درمان را بیحس کند.

مواد شیمیایی باعث ایجاد تاول در اطراف زگیل می‌شود و بافت مرده پس از گذشت حدود یک هفته می‌افتد. کرابوتراپی ممکن است سیستم ایمنی بدن را برای جنگیدن علیه زگیل‌ها تحریک کند. ممکن است نیاز باشد که شما برای تکرار و تجدید درمان هر دو تا 4 هفته یک مرتبه به مطب پزشک مراجعه کنید تا زگیل‌ها از بین بروند.

برخی مطالعات نشان می‌دهند که ترکیب کرایوتراپی و استفاده از اسید سالسیلیک مؤثر ترا از استفاده صرف آر کرایوترپی است اما نیاز به انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه است.

همچنین بخوانید:

راه طبیعی برای کاهش فشار خون در 5 دقیقه
پرخوری‌های روانی
خواص میوه گلابی

عمل‌های جراحی یا فرایندهای دیگر

اگر استفاده از اسید سالسیلیک یا فریز کردن مؤثر واقع نشدند، ممکن است پزشک یکی از روش‌های درمانی زیر را توصیه نماید:

• استفاده از اسیدهای دیگر: پزشک ممکن است سطح زگیل را اصلاح کرده و با استفاده از یک چوب مخصوص رویان اسیدتری کلرواستیک بمالد. شما برای تجدید درمان باید تقریباً هفته‌ای یک مرتبه به مطب پزشک مراجعه کنید. برخی عوارض جانبی این روش درمانی عبارتند از سوزش و خارش. زمان بین ملاقات‌ها با پزشک احتمالاً شما باید اسید سالسیلیک روی زگیل‌های خود بمالید.

• ایمونوتراپی: در این روش از داروها یا محلول‌هایی برای تحریک سیستم ایمنی بدن جهت جنگیدن علیه زگیل‌های ویروسی استفاده می‌شود. پزشک ممکن است مواد خارجی (آنتی‌ژن) در زگیل‌های شما تزریق کند یا از کرم یا محلول‌هایی روی این زگیل‌ها استفاده کند.

• جراحی‌های جزئی: پزشک ممکن است زگیل را با استفاده از یک سوزن الکتریکی از بین ببرد (الکترود اسیکیشن و کورتاژ). این عمل ممکن است دردناک باشد و به همین دلیل ممکن است پزشک قبل از انجام آن، ابتدا پوست شما را بیحس کند. از آنجا که احتمال باقی ماندن اسکار پس از انجام عمل وجود دارد، این روش برای درمان زگیل‌های کف پا استفاده نمی‌شود مگر این که درمان‌های دیگر مؤثر واقع نشده باشند.

• لیزر درمانی: با لیزر درمانی پالسی عروق خونی کوچک را مسدود می‌کنند (کاترایز). در نهایت بافت عفونی می‌میرد و زگیل‌ها از بین می‌روند. این روش درمانی باید هر 3 تا 4 هفته یک مرتبه تجدید شود. مدارک دال بر اثربخش بودن این روش محدود هستند و ممکن است انجام آن با درد همراه باشد و احتمال باقی ماندن اسکار نیز پس از انجام آن وجود دارد.

• واکسن: واکسن ویروس پاپیلومای انسانی حتی اگر این واکسن مخصوص ویروس‌هایی که زگیل‌های کف پا را ایجاد می‌کنند هم نباشد با موفقیت برای درمان زگیل‌ها به کار برده می‌شود.

درمان خانگی و سنتی

استفاده از پوست موز یا سرکه سیب در محل زگیل می‌تواند به بهبود آن کمک کند همچنین برای از بین رفتن زگیل می‌توان از خاصیت ضد میکروبی آلوئه ورا و عسل هم استفاده نمود، بدین صورت که مخلوطی از ژل آلوئه ورا و عسل را در محل زگیل به صورت ضماد قرار دهید.

منبع: drmanvadaro

عوامل گرما زدگی در کودکان

اگر کودکی در معرض گرما قرار گیرد، دمای بدنش افزایش می­ یابد و حالت­های یک کودک تب­ دار را پیدا خواهد کرد یعنی گونه هایش سرخ و دچار تعریق می شود.
‬‎

Image result for ‫گرمازدگی‬‎
گرمازدگی به هم خوردن تعادل در مکانیسم های تنظیمی گرمای بدن، گرمازدگی نامیده می شود. تولید گرما در بدن بعلت افزایش شدید حرارت محیط و ناتوانی در دفع حرارت ایجاد شده باعث گرمازدگی می شود.

دلایل عمومی گرمازدگی
البته علایم دیگری مانند بی­ حالی یا در مواردی تهوع و استفراغ نیز بروز می­کند. چنین کودکی به تدریج دچار کم آبی بدن می­شود که به صورت چشمان گود افتاده، کاهش اشک، خشکی مخاط دهان و کاهش طراوت پوست نشان داده می­شود.
اگر شدت کم آبی شدید باشد، علایم پوستی بارزتری دیده می­شود. وقتی آب بدن به صورت تعریق از دست می­رود، میزان نمک خون افزایش می­ یابد و کم آبی داخل سلولی اتفاق می افتد. این در کودکان تحریک پذیر، باعث گود افتادن چشم و خشک شدن زبان نیز می­شود و در این حالت چین پوستی دیرتر به حالت اول برمی­گردد. حتی ممکن است کودک به حالت اغما برود و دچار اختلال هوشیاری شود.

کودکی که در اثر گرمازدگی دچار کم آبی بدن شده است، ابتدا دچار بی قراری و تحریک پذیری می شود. این کودک تشنه است و اگر آب یا هر نوشیدنی دیگری در دسترسش قرار گیرد، با ولع می­نوشد. با توجه به اینکه این کودکان ممکن است قادر به نوشیدن نباشند یا اگر هوشیار باشند، آب را با ولع بسیار بنوشند درمان آن­ها باید به دقت انجام شود.

معمولا در گرمازدگی خفیف، کودک دچار اضطراب، نگرانی و تحریک­ پذیری می شود اما در حالت شدیدتر ممکن است دچار اختلال هوشیاری شود یا از نظر پوستی، انعطاف پوست به حدی کاهش یابد که چین پوستی دیرتر به حالت اولیه بر گردد. حتی ممکن است کودک از نظر قلبی عروقی نیز دچار مشکل شود یا اینکه ادرارش بند بیاید.

معمولا اگر کودک در سنین پایین هم دچار کم آبی شود، علاوه بر اینکه رنگ ادرارش زرد پررنگ می­شود، تعداد دفعات خیس کردن پوشکش کاهش می­یابد. کم آبی بدن کودک می­تواند نتایج جبران ناپذیری داشته باشد و باعث مشکلات بیشتر و حتی مرگ او شود. بنابراین به محض مشاهده علایمی چون تهوع، استفراغ، افزایش درجه حرارت بدن و… در کودک، باید به سرعت او را به مرکز درمانی رساند و یا با اورژانس تماس گرفت تا اقدام­های درمانی لازم انجام شود.

اقدامات اولیه در هنگام گرمازدگی
– کودک را به درون سایه منتقل کنید.
– لباس کودک را آزاد کنید یا در بیاورید.
– کودک را به خوردن و آشامیدن تشویق کنید.
– کودک را در یک حمام خنک شستشو دهید (ولی نه با آب سرد).
– در صورتی که کودک شما خیلی بی­حال باشد که قادر به خوردن وآشامیدن نباشد ممکن است نیاز به دریافت مایعات از طریق تزریق وریدی (دریافت سرم) داشته باشد. به پزشک مراجعه کنید.
– اگر درمان به تاخیر بیفتد ممکن است بسیار خطرناک و کشنده باشد.
– غش در گرمازدگی شدید

در مرحله شدید گرمازدگی، بدن توانایی خود را برای تنظیم دمای بدن ازدست می­دهد و دمای بدن ممکن است به 41.1 درجه سانتی­گراد و یا حتی بیشتر از این برسد که منجر به آسیب مغز می­شود در صورتی که به سرعت درمان نشود می­تواند مرگ را به دنبال داشته باشد. درمان­های اورژانسی پزشکی برای کنترل دما ضروری است.

عواملی که خطر گرمازدگی را افزایش می­ دهند
– پوشش زیاد
– فعالیت فیزیکی شدید و مفرط همراه با عدم دریافت مایعات کافی

اقدامات اولیه در گرمازدگی شدید و غش
اگرکودک شما در مدت زمان طولانی در زیر نور آفتاب بازی و فعالیت فیزیکی شدید داشته است و یکی یا بیشتر ازنشانه های زیر را نشان دهد، سریع با اورژانس 115 تماس بگیرید:

– پوست خشک، گرم و ملتهب بدون تنفس و دمای بدن 41 درجه سانتیگراد و یا بیشتر
– سردرد ضربان دار
– خستگی
– گیجی
– اغتشاش فکر و کندی
– خستگی
– حمله ناگهانی تشنج
– کاهش عملکرد و واکنش پذیری
– از دست دادن هوشیاری

اقدامات تا زمان رسیدن اورژانس

– کودک را به محل سایه منتقل کنید.
– مایعات به او نخورانید.

والدین نباید یک دفعه به کودک مقدار زیادی آب خالص بنوشانند زیرا یکباره آب وارد سلول­های مغز می شود و ممکن است مشکلات دیگری در پی داشته باشد. اگر کودک شیرخوار است، بهترین نوشیدنی برای رفع کم آبی بدنش شیر مادر است در غیر این صورت برای رفع گرمازدگی باید محلول ORS یا مخلوطی از آب و شکر یا آب نمک یا دوغ به او داد و از دادن آب خالص اجتناب کرد. سپس لباس های کودک را از تنش خارج کنید و او را در یک محل خنک بخوابانید.

اگر خارج از منزل در زیر آفتاب قرار دارید یک محل سایه بیابید و یا او را به یک محل خنک منتقل سازید. درمدتی که منتظر آمبولانس هستید بدن او را با اسفنج یا پارچه نرمی که به آب سرد آغشته کرده اید ماساژ داده او را جلوی پنکه بگذارید. می توانید از یک پنکه برقی استفاده کنید و یا او را باد بزنید.

با او صحبت کنید و سعی کنید او را آرام سازید. به او چیزی ننوشانید و علیرغم آنکه ممکن است وسوسه شوید که به او استامینوفن بدهید، باید بدانید که استامینوفن افزایش درجه حرارت بدن در اثر گرمازدگی را برطرف نمی کند.

اگر کودک شما تنها علائم افزایش درجه حرارت بدن را دارد ولی دچار گرمازدگی نشده است او را به داخل منزل و درصورت امکان به اتاقی ببرید که کولر داشته باشد. مقدار زیادی شیر به او بخورانید و اگر 4 ماه یا بیشتر دارد کمی آب نیز به او بدهید. می­توانید از حمام سرد نیز استفاده کنید. درتمام طول روز او را داخل منزل نگاه دارید. اگر به نظر نمی­رسد که علائمش سریعا بر طرف شود به بخش اورژانس یا پزشک مراجعه کنید.

همچنین بخوانید:

مهم ترین خواص عنبر نسارا در طب سنتی
پرخوری‌های روانی
خواص میوه گلابی

پیشگیری از گرمازدگی
برای اینکه کودکان دچار گرمازدگی نشوند، به کودکان آموزش دهید که در هوای آفتابی و گرم هنگام فعالیت و بازی وقبل از آن، مقدار فراوانی آب بنوشند حتی اگر احساس تشنگی نداشته باشند.

از لباس هایی با رنگ های کرم یا رنگ های روشن استفاده کنند و پوشش زیاد نداشته باشند.
فعالیت فیزیکی شدید در فضای بیرون را محدود به زمان قبل از ظهر و بعد از ساعت 6 نمایند.
به کودک آموزش دهید در صورت احساس گرما زدگی به جای خنک بیاید.

همواره در گردش های بیرون منزل، آب کافی و بهداشتی همراه داشته باشید. مصرف میوه ها وسبزی ها نیز به دلیل داشتن آب فراوان توصیه می شوند.
منبع : toodeli

وقتی که کودکتان استفراغ داشت چه کاری باید انجام دهید؟

استفراغ کردن معمولاً خطرناک نیست. اما در پاره‌ای مواقع می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد. در اینجا به شما می‌گوییم چطور تشخیص دهید که کودک شما به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد و همچنین به شما خواهیم آموخت با استفراغی که به مراقبت پزشکی نیاز ندارد چگونه رفتار کنید.

فوراً با دکترش تماس بگیرید اگر:
• کودک پیش دبستانی شما در نفس کشیدن مشکل دارد.

• نشانه هایی را از خود نشان می‌دهد که مشخص می کند آب بدنش کم شده است، مثل چشمان گود افتاده، دست‌ها و پاهای سرد و لکه لکه، خواب آلودگی شدید، بهانه گیری یا منگ بودن و گیجی یا هذیان.
کودکتان را به بخش اورژانس ببرید اگر:
• شکم درد شدیدی دارد. از کودکتان بخواهید مشخص کند کجای شکمش درد می کند. به طور مثال، دردی که در اطراف ناف متمرکز شده و سپس رو به پایین و به سمت راست شکم حرکت می‌کند می تواند نشانه آپاندیس باشد.

• در استفراغ او صفرا (ماده ای سبز رنگ) یا خونی که شبیه دانه‌های سیاه قهوه است، دیده شود. اگر استفراغ کودک حاوی صفرا یا خون باشد، احتمالاً پزشک می‌خواهد نمونه ای از آن را ببیند. بنابر این باید سعی کنید مقداری از استفراغ را در یک کیسه پلاستیکی نگهدارید، هر چند که این کار ناخوشایند است. صفرای سبز رنگ می‌تواند نشانه این باشد که روده‌ها مسدود شده‌اند، وضعیتی که به مراقبت فوری نیازمند است.

• شکم کودک ورم کرده و کشیده شده باشد. این وضعیت می‌تواند نشانه افزایش مایع یا گاز، انسداد روده ها، فتق یا سایر مشکلات گوارشی باشد. انسدادها نادر اما جدی هستند.

• اگر کودک پس از مصدومیت در ناحیه سر بیش از یک بار استفراغ کند، این حالت می‌تواند نشان دهنده ضربه مغزی باشد.

• گردن کودک سفت شده باشد. این وضعیت نشانه عمومی مننژیت است.

با پزشک کودکتان تماس بگیرید اگر:
• کودکتان بیشتر از۲۴ ساعت استفراغ کند. برای بعضی از بیماری ها این مسآله کاملاً طبیعی است. اما جهت اطمینان با پزشک مشورت کنید.

• کودکتان شواهدی از کاهش یافتن آب بدن را از خود نشان دهد، نشانه هایی همچون کاهش ادرار، دهان و لب‌های خشک، گریه‌ی بدون اشک، رخوت و ادرار سیاه زرد رنگ.

• در استفراغ کودک خون وجود داشته باشد. وجود مقدار کمی خون در استفراغ معمولاً جای نگرانی نیست؛ چرا که فشار ناشی از استفراغ کردن می تواند پارگی های کوچکی را در رگهای موجود در جداره¬ی مری ایجاد کند. اگر کودک شما خون ناشی از بریدگی دهان یا خونریزی بینی را در ۶ ساعت گذشته قورت داده باشد، استفراغ او ممکن است تا حدی به رنگ قرمز در بیاید. اما در صورتی که در استفراغ کودکتان همچنان خون وجود دارد یا میزان آن افزایش یابد، به پزشک مراجعه کنید. همان طور که در بالا ذکر شد، اگر خون موجود در استفراغ شبیه دانه های سیاه رنگ قهوه باشد، بی درنگ به بخش اورژانس مراجعه کنید.

• کودک در قسمت فوقانی راست شکم خود احساس درد کند و همچنین احساس خستگی کرده و یرقان نیز داشته باشد (زرد شدن پوست یا سفید شدن چشم ها)، این نشانه ها شاید بدین دلیل باشد که کودکتان به بیماری هپاتیت مبتلا شده است.


• کودک مرتباً در تماس با موقعیت ها و افراد خاص بالا بیاورد. به طور مثال، شاید به خاطر استرس باشد که کودک شما هر موقع به مهد کودک می‌رسد، استفراغ می‌کند.

با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید اگر:
مضنون شدید که کودک پیش دبستانی تان چیزی سمی را قورت داده است. بلافاصله با خط مستقیم اورژانس یا مرکز کنترل سم تماس بگیرید. اگر متوجه شدید که کودکتان چه چیزی را قورت داده است، مثلاً یک بطری خالی دارو را پیدا کردید، آن را به متخصصین پزشکی بگویید و آنها دستورالعمل لازم را برای مراقبت از کودکتان به شما خواهند گفت.

قبلاً متخصصین به والدین توصیه می کردند که شربت داروی قی آور و یا کربن فعال شده (activated charcoal) را برای مواقع اضطراری دم دست داشته باشند. اما دیگر چنین توصیه‌ای نمی‌کنند. داروی قی آور درمانی مؤثر برای مسمومیت نیست و حتی دیگر در بیشتر بخشهای اورژانس نیز از آن استفاده نمی شود؛ زغال فعال شده نیز به عنوان درمان خانگی سالم یا مؤثر کودکان اثبات نشده است.

اگر در منزل خود داروی قی آور دارید، انجمن بیماریهای کودکان آمریکا (AAP) توصیه می کند که فوراً آن را به شکلی که خطر ناک نباشد دور بیندازید (هیچ وقت دارویی را در سطل زباله‌ای که کودک امکان دسترسی به آن را داشته باشد نیندازید).

چگونه می توانم مانع از کاهش آب بدن کودکم شوم؟
تقلیل آب بدن می تواند مشکلی جدی برای کودکان خردسال باشد و اگر کودک شما استفراغ می کند (یا تب دارد و یا مبتلا به اسهال است) مایعات با ارزشی را از دست می‌دهد.

کودکتان را هنگامی که هنوز به طور مکرر ( هر ۵ یا ۱۰ دقیقه یک بار) استفراغ می‌کند، به نوشیدن چیزی وادار نکنید. اما پس از آن که شکمش به مدت نیم ساعت یا در همین حدود آرام شد، به او جرعه هایی از مایعی زلال مثل آب یا سوپ آبکی بدهید (تا چند ساعت هر ۱۰ دقیقه یک قاشق چای خوری ،۵ سی سی) سپس اگر مشکل خاصی پیش نیامد، مقدار آن را به ۲ قاشق چای خوری (۱۰ سی سی) افزایش دهید. به آرامی این میزان را تا زمانی که استفراغ برطرف شود افزایش دهید.

استفاده از آب میوه گاهی اوقات ممکن است اوضاع را بدتر کند (به ویژه اگر که کودک به اسهال نیز مبتلا باشد). اما اگر آب میوه تنها مایعی است که کودکتان می نوشد، میزان آب میوه ای را که او به طور معمول در روز مصرف می کند افزایش ندهید، بلکه آن را نصف به نصف با آب رقیق کنید (بنابراین اگر کودک ۳ یا ۴ اونس آب میوه در روز می نوشد می توانید آن را به ۶ یا ۸ اونس مایع رقیق تبدیل کنید). از دادن مایعات گازدار به کودک بپرهیزید، چرا که این مایعات نه تنها حال او را بهبود نمی بخشد، بلکه برای دندان‌های او نیز مضر است.

چه وقت باید غذا دادن به کودکم را دوباره شروع کنم؟
هنگامی که کودکتان دیگر استفراغ نمی‌کند و اشتهایش را باز یافته است، می توانید بار دیگر غذاهای سالم به او بدهید. AAP پیشنهاد می‌کند کودکی که شکم درد داشته، پس از بهبودی رژیم غذایی طبیعی خود را هر چه سریعتر از سر بگیرد: به او کربوهیدرات های پیچیده (مثل نان، حبوبات و برنج). گوشت بدون چربی، ماست، میوه جات و سبزی جات بدهید. اما فعلاً از غذاهای پرچرب بپرهیزید.

این نوع رژیم غذایی با رژیم BRAT ( موز، برنج، سس سیب و نان برشته) که قبلاً پزشکان آن را تجویز می‌کردند متفاوت است. تحقیقات نشان می‌دهد که از سر گیری یک رژیم غذایی استاندارد می‌تواند به اندازه یک نصف روز زودتر سلامتی را به کودک بازگرداند. دلیل این امر این است که رژیم غذایی مناسب مواد مغذی مورد نیاز بدن برای مبارزه با بیماری را تامین می‌کند. اگر کودکتان برای چند روز نمی تواند به خوبی غذا بخورد، نگران نباشید. فقط سعی کنید آب بدن او را در حد مطلوب نگه دارید.

و اما در مورد مصرف شیر پس از استفراغ، پزشکان نظرات متفاوتی دارند. بهتر است که این موضوع را با پزشک کودکتان در میان بگذارید.


داروهای پزشکی چطور؟
داروهای ضد استفراغ را بدون نسخه پزشک به کودکتان ندهید، مگر آن که پزشک آن را تجویز کند.

هیچ وقت داروهای حاوی آسپرین را جهت تسکین درد به کودکتان ندهید. آسپرین می‌تواند کودک را در برابر سندروم ری آسیب پذیر کند.

آیا راه درمان خانگی که سالم و مطمئن باشد، وجود دارد؟
در صورتی که کودکتان میل داشته باشد می‌توانید دم کرده بابونه، نعناع یا زنجبیل به او بدهید.

چرا کودک استفراغ می‌کند؟
کودکان به دلایل مختلفی استفراغ می‌کنند. استفراغ کودک نگران کننده هست اما معمولاً جدی نیست (جهت نحوه تشخیص زمان مراجعه به پزشک، بخش اول این مقاله را ببینید). به هر حال، شما می‌خواهید دلیل استفراغ کودک را بفهمید چه برای اطمینان از سلامت حالش و چه برای این که بیشتر بتوانید به او کمک کنید. اگر کودک فقط یک بار استفراغ کند و دیگر ادامه پیدا نکند، احتمالا دلیل آن این است که بیشتر از ظرفیت خود غذا خورده است. اگر کودک همچنان به استفراغ کردن ادامه دهد، دلایل زیر را می توان در آن دخیل دانست:

بیماری عفونی ویروسی یا باکتریایی
آنفولانزای شکمی یا دیگر بیماری های روده مسبب استفراغ هستند. اگر ویروس یا باکتری، جداره معده یا روده های کودک را آلوده کنند او ممکن است علاوه بر استفراغ، اسهال، بی اشتهایی، شکم درد و تب نیز داشته باشد. استفراغ معمولاً در ظرف ۱۲ یا ۲۴ ساعت پایان می‌یابد.

سایر بیماری های عفونی
تراکم خلط یا عفونتهای تنفسی می تواند به استفراغ منجر شود، به خصوص اگر کودک سرفه بکند. گلو درد استرپتوکوکی، عفونت مجاری ادراری، و حتی بیماری عفونی گوش نیز گاهی اوقات موجب تهوع و استفراغ می شود. همچنین استفراغ ممکن است نشانه بیماری های خطرناکی همچون سینه پهلو، مننژیت، آپاندیس و در موارد نادر سندروم ری‌‌Reye’s syndrome باشد.

بیماری های حرکتی
برخی از کودکان به ضعف حرکتی مبتلا می شوند، به ویژه آن دسته از کودکانی که در صندلی عقب اتومبیل آن قدر فرو میروند که نمی توانند بیرون را ببینند. متخصصین بر این باور هستند که ضعف حرکتی زمانی رخ می دهد که بین آنچه کودک میبیند و آنچه که با اندامهای حساس به حرکت (همچون گوش داخلی و برخی از عصب ها) احساس میکند، ارتباطی برقرار نشود.

مواد سمی
کودک شما ممکن است به این دلیل استفراغ کند که ماده‌ای سمی مثل مواد مخدر، گیاه، دارو، یا مواد شیمیایی را قورت داده باشد. همچنین او ممکن است در اثر مصرف آب یا غذای آلوده به مسمویت غذایی مبتلا شده باشد. کودک ممکن است به جای استفراغ اسهال داشته یا هر دو را با هم داشته باشد.
همچنین بخوانید:

درمان خال، زگیل و منگوله های پوستی با روغن درخت چای
خواص زردآلو
مواد غذایی که موجب سقط جنین می شوند


آیا برای جلوگیری از استفراغ می‌توان کاری کرد؟
بله، چند راه هست که ارزش امتحان کردن دارد:
• اگر کودک در نتیجه بیماری عفونی تنفسی خلط زیادی دارد، می توانید او را به تمیز کردن بینی اش تشویق کنید. صبور باشید چرا که مدتی طول می کشد تا کودک در این کار خبره شود!

• به منظور به حداقل رساندن ضعف حرکتی، در طول سفر چندین بار توقف کنید تا کودکتان بتواند هوای تازه تنفس و معده‌اش را سبک کند. قبل از سفر به کودک ساندویچ کوچکی بدهید تا معده اش خالی نباشد (این کار می تواند در جلوگیری از استفراغ موثر واقع شود). همچنین مقدار زیادی مایعات به او بدهید تا آب بدنش تامین شود؛ در غیر این صورت کودک ممکن است دچار سردرد شده یا سرگیجه و یا ضعف داشته باشد که این وضعیت حال او را بدتر می کند.

می توانید به کودکتان داروهای خاصی را برای ضعف حرکتی بدهید. اما بهتر است قبل از رفتن به سفر ببیند چه تاثیری بر روی او خواهند گذاشت. این داروها ممکن است موجب خواب آلودگی یا خشک شدن دهان و بینی شوند. اما بعضی اوقات نیز تاثیری برعکس گذاشته و کج خلقی و بیش فعالی کودک را در پی خواهد داشت. اگر می‌خواهید یکی از این داروها را امتحان کنید، با پزشک کودک خود مشورت کنید. داروهای مخصوص بیماریهای حرکتی برای کودکان زیر ۱۲ سال تجویز نمی شود. بنابراین حتی نصف‌شده‌ی قرص را به تصور این که دوز کمتری دارد به او ندهید.

منبع: jamnews

ابراز احساسات نسبت به مرگ عزیزان(پس از مرگ عزیزان چگونه با زندگی کنار بیاییم؟)

هر از چند گاهي خبر فوت يكي از بستگان ، دوستان و نزديكانمان خواب غفلت را از سرمان مي پراند. و اگر آن عزيز از دست رفته يكي از افراد خانواده ما باشد مي تواند ، شوك شديدي نيز بر ما وارد كند. در حوزه روانشناسي ، فشارهاي رواني و مشكلات به دسته هاي مختلف تقسيم مي شوند كه در بعضي مواقع آدمي با استفاده از توان و استعداد خود يا ديگري ، مي تواند آنها را حل كرده يا تغيير دهد و بعضي مسائل نيز هست كه صرفاً بايد آنها را تحمل كرد. اما مرگ از مقوله دوم است. يعني ما نمي توانيم آن را حذف كنيم.

بهتر است بگوئيم كه سهم هر كس از مرگ عادلانه بوده و سهم هيچ كس ضايع نمي شود. خيلي چيزها، و اتفاقات، ممكن است كه نصيب ما نشود ، ولي آسوده خاطر بايد بود كه حتي اگر سرمان شلوغ باشد و نتوانيم به مرگ فكر كنيم يا براي آن برنامه ريزي كنيم ، بازهم سهم و نوبتمان در دفتر حي قيوم محفوظ است. پس مي توان گفت كه مرگ حتمي است و چون به « وجود» ما مربوط مي شود ، اساسي و بيشتر اوقات تنش زاست.

مرگ عزیزان از جمله اتفاقات ناگوار زندگی هر انسانی است. انسان طوری آفریده شده که بدون داشتن رابطه با دیگران نمی تواند زندگی کند و هنگامی که بر اثر یک تصادف یا در گذر ایام یکی از این رابطه ها به مرگ بینجامد، تاثیرات شگرفی را در روحیه فرد می گذارد. واکنش آنی افراد پس از شنیدن خبر مرگ نزدیکان به ویژه اگر فوت ناگهانی و غیرمنتظره باشد، اغلب با شوک و ناباوری همراه است. البته همه افراد به طور یکسان مراحل سوگواری را نمی گذرانند به طوری که ممکن است ماه ها و سال ها طول بکشد تا فردی به زندگی عادی بازگردد.

چند روز اول مرگ یک عزیز، روزهای سخت و پرفشاری است. اطرافیان گریه می کنند و سعی در آرام کردن و تسلی دادن به یکدیگر دارند. مراسم مختلفی برگزار می شود، دوستان و نزدیکان و اهل فامیل جمع می شوند تا خانواده غمزده خود را تنها و بی کس احساس نکنند و به نوعی فشار روحی آنان تخلیه شود بماند که مراسم سوگواری باتوجه به خاستگاه قومیتی متفاوت است.

بر این اساس افراد درمقابل مرگ عزیزان هم موضع گیری های متفاوتی می کنند بعضی ها غمگین می شوند، بعضی دیگر نگران یا حتی بعضی ها به شدت می ترسند، شوکه شوند، گیجی و سردرگمی یا بهم ریختگی ذهنی، فاصله گیری از اجتماع، احساس پوچی و بی پناهی و خالی شدن از درون از جمله تصوراتی است که بعد از مرگ عزیزان در افراد تجلی پیدا می کند. به گفته کارشناسان در این شرایط روحی بعضی ها دوست دارند از دیگران فاصله بگیرند تا با خاطرات فرد از دست رفته دوران را بگذرانند. غم و اندوه واکنشی از سمت سیستم عاطفی است و وقتی بروز می کند که ما فقدان و از دست دادن چیزی یا شخص ارزشمندی را تجربه کنیم.

بنابراین چون فقدان ها و از دست دادن ها متنوع و متفاوت است، در بسیاری از موارد غم و اندوه دامنگیر ما انسان ها می شود و مثلاً حتی طلاق، دوری پدر و مادر و یا از دست دادن شغل یا قبول نشدن در یک آزمون هم ما را اندوهگین و غصه دار می کند. اندوه و غم درمورد از دست دادن عزیزان قسمتی از فرایند به حساب می آید. این فرایند به زمان احتیاج دارد و ترمیم روحیه بازماندگان معمولاً به تدریج صورت می گیرد. نحوه بروز این غم و اندوه به شرایط فرد بازمانده و رابطه او با عزیز از دست رفته و حتی شرایطی که در آن مرگ رخ داده بستگی دارد.

اما آنچه که اکثر کارشناسان و روانشناسان به آن اعتقاد دارند این موضوع است که به هرحال بیان و بروز احساسات ناشی از غم و اندوه است که باید حتماً انجام شود، چه در خلوت و چه در حضور جمع، تفاوتی ندارد، فقط باید از شر غم و اندوه راحت شد. در این شرایط بعد از گذشت چند هفته فرد بازمانده احساس سبکی می کند و حتی می تواند تا حدی فعالیت های عادی خود را از سر بگیرد، اما در غیر این صورت فرایند غم و اندوه همچنان با او خواهد بود و ادامه پیدا می کند و ممکن است عواقب ناگواری را در پی داشته باشد.

چرخ نیلوفری متوقف نمی شود آن چیزی که در لحظه مرگ یک عزیز در لحظه اول بر ذهن اطرافیان مستولی می شود این فکر است که افراد پس از مرگ عزیزی فکر می کنند دیگر نمی توانند ادامه دهند. به اعتقاد بسیاری در این واکنش، طبیعی است، اما از سوی دیگر باید زندگی کرد و با مساله کنار آمد.

باید با این فکر خود را تسکین داد که فرد فوت شده در جهان دیگری وارد شده که شاید شیرین تر و بهتر از حال کنونی او باشد. شواهد نشان می دهد معمولاً وقتی یک فرد سالخورده که مدت زیادی در بستر بیماری بوده است، بمیرد تحمل داغش از زمانی که کودک یا جوانانی به طور ناگهانی و تصادفی می میرد کمتر است و قرار گرفتن افراد درحالت دوم گاه افراد را تا سرحد مرگ و اقدام به خودکشی و دیوانگی هم پیش می برد.

چرا که جای خالی عزیزی که ناکام دنیا را وداع گفته همواره در زندگی احساس می شود، در این مواقع کارشناسان روانشناسی معتقدند که می توان از رفتار کسانی که در موقعیت مشابه شما قرار گرفته بودند و توانستند خودشان را خوب حفظ کنند الگوبرداری کنید و کاری را بکنید که احتمال موفقیتتان در آن بیشتر است.

وقتی پدری یا مادری فوت می کند به نوعی پیوند با گذشته قطع می شود، وقتی همسری از دنیا می رود پیوند با حال قطع می شود، اما وقتی فرزندی از دست می رود پیوند با آینده مخدوش می شود، بخش ناگزیری از زندگی حذف می شود و اندوه و غصه تنها روش طبیعی برای رسیدن به آرامش است، چرا که آرزوها، تمناها و همه رؤیاهایی را که والدین خود به آن دست نیافته اند در وجود نازنین فرزندی، ساری و جاری می بیند که اکنون تنهایشان گذاشته و همه آن رؤیاها را با خود به گور برده است.
رابطه والدین با فرزند هم از نظر جسمی و هم از نظر اجتماعی یا روانی کاملاً در مقایسه با سایر روابط انسانی منحصر به فرد است. پدر و مادر به سختی می توانند زندگی خود را بدون فرزند دلبندشان از سر بگیرند. به باور عموم مردها معمولاً سخت، مانند سنگ به نظر می رسند که دیگران می توانند به آنها تکیه کنند و از آنها حمایت بجویند.

این باور معمولاً باعث می شود مردها اندوه خود را پنهان نگه دارند، اما زن ها معمولاً احساسات خود را بی پرده بروز می دهند. درک تفاوت غصه خوردن در زن ها و مردها باعث می شود فکر نکنیم یکی از والدین کمتر یا بیشتر از دیگری رنج می کشد و غصه می خورد، بلکه هر دو از مرگ پاره تن خود رنج می برند و روز به روز تحلیل می روند این موضوع حقیقی کتمان ناشدنی است.

روانشناسان در زمانی که یکی از پدر و مادر داغ فرزندشان را بر پیشانی نشانده اند توصیه می کنند که همسران از هم در چنین شرایطی انتظار نداشته باشند فکر هم را بخوانند، به عبارت دیگر همسران با خود اینطور اندیشه کنند که او نمی داند شما به چه چیز احتیاج دارید مگر اینکه خودتان به او بگویید. هرکدامتان باید احساسات آن دیگری را بپذیرید و این احساسات را معقول و موجه بدانید حتی اگر آنها را به تمامی درک نکنید. درک متقابل در این شرایط و استفاده از مشاوره در بهبود شرایط دو طرف بسیار مؤثر است.

راهی برای بازگشت به زندگی

معمولاً در مراسم سوگواری اطرافیان به فرد داغدیده القا می کنند که کمتر گریه کند و زیاد خود را اذیت نکند درصورتی که به اعتقاد روانشناسان یکی از راه های بازگشت افراد به زندگی عادی تخلیه احساسات و تاملات روحی است. شخص داغدیده باید احساسات خود را بروز دهد و به جای نگه داشتن بغض در گلو، آزادانه اشک بریزد. از آنجا که در جامعه ما ابراز احساسات برای زنان آسان تر است، بنابراین فایق آمدن بر غم و اندوه ناشی از مرگ به خصوص از دست دادن همسر برای مردان دشوار تر است. روانشناسان راهکارهای مختلفی را برای تسکین فرد داغدیده مؤثر می دانند.

به عنوان مثال معتقدند به فرد داغدیده اجازه دهید هرچقدر که دوست دارد گریه کند، اگر موزیک با موضوع خاصی فرد را به یاد عزیزش می اندازد و باعث ناراحتی و حتی گریه می شود تعجب ندارد، چون طبیعی است. به مرور زمان این حالات تضعیف می شود. همچنین باید به فرد داغدیده اینگونه القا شود که بازگشت به زندگی طبیعی به این معنا نیست که عزیز از دست رفته را فراموش کرده است و به او یادآوری کنند که عشق به او در وجودش است، پس اصلاً مهم نیست دیگران چه می گویند.فرد باید موقعیت جدید را شناسایی و سعی کند با آن خو بگیرد.

مهارت ها، عادات روزمره، نقش ها، مسئولیت ها، اتکا به نفس، پیش فرض ها و تغییراتی که تحت تاثیر فقدان عزیز از دست رفته ایجاد شده همه این تجربه های جدید را با روی باز بپذیرد و به راه های متعددی فکر کنید که می توانید از این چالش موفق بیرون بیایید از راهکارهای تک بعدی بپرهیزد و فعالیت های ذوقی را دنبال کند، خود را با کارهای هنری مشغول کند تا به مرور از تالمات او کاسته شود.طول زندگی با زمان اندازه گیری نمی شود، بلکه با اتفاقاتی که در آن می افتد سنجیده می شود. صبر و تحمل کمک می کند این فرایند آسان تر بگذرد و اجازه بروز احساسات بدون قضاوت کردن درباره آنها کلید رهایی از اندوه است.

مطمئناً هیچ کس قادر نخواهد بود مسیر زندگی و اتفاقاتی که برای او قرار است بیفتد را خود انتخاب کند و کسی هم نمی تواند ادعا کند که می توان با همه یا قسمتی از این راهکارها داغ عزیز را فراموش کرد، چرا که تا برای یک فرد این اتفاق نیفتد نمی توان برای افراد داغدیده نسخه نوشت، اما مهم ترین چیزی که در غم از دست دادن عزیزی تسکین دهنده است این است که ما خود چگونه می خواهیم با آن مرگ روبه رو شویم.

باید تصمیم خود را بگیریم که ما جزو گروهی هستیم که مرگ را پایان یک زندگی شیرین می دانند یا با مولانا هم عقیده ایم و مرگ را شادی برای زندگی ابدیت به حساب می آوریم

از نگاه دیگر: با مسئله مرگ عزيزانمان چگونه كنار بياييم؟!

1ـ به جاي اينكه همواره از اساسي ترين مسئله زندگيمان فرار كنيم ، يا خود را به فراموشي بزنيم يا خود را به چيز ديگري سرگرم كنيم. بهتر آن است كه در طول زندگي حداقل يكبار صميمانه با آن روبرو شويم و تكليف خود را با آن روشن سازيم. اگر از نظر محتوايي به مرگ نمي انديشيم ، و براي زندگي برنامه نمي ريزيم، حداقل در مورد چگونگي برخورد خودمان و بستگانمان با مرگ برنامه ريزي كنيم. ( آیا هیچگاه به این فکر کردیم که در روز چند نفر میمیرند 100 نفر؟ 2000 نفر؟ 20000 نفر؟ چند نفر نوبتشان شده است که در آن روز بمیرند؟ پس در هر روز نوبت این تعداد از افراد است پس باید خدا را سپاسگذار باشیم که هرروز چند نفر نوبتشان میرسد و طعم مرگ را می چشند و خدای مهربان اینقدر به ما عمر داده و هنوز نوبت ما نشده است. اگر یکی از این روزها نوبت ما میشد الان به مرگ نمی اندیشیدیم دیگران میگفتند فلانی نوبتش بود و رفت. پس برای مرگ هرلحظه باید آماده بود البته با برنامه ریزی لازم.

2 - در آموزه هاي ديني درمورد نوشتن وصيت نامه ، ياد مرگ ، گذر به قبرستان و .... بارها شنيده ايم. حالا بيائيم با همسر و فرزندان، برادر و خواهر و والدين خود برنامه مرگ خود و ساير افراد خانواده را مرور كنيم. بايد مطمئن باشيم كه مي توانيم در اين خصوص، برنامه بريزيم ، چون فقط و فقط يك مجهول داريم و ما بقي مسائل معلوم و آشكار است. و آن مجهول نيز نوبت مرگ ما در رابطه با ديگر عزيزانمان هست. ( كه البته زياد هم مهم نيست) . مهم اين است كه مسئله مرگ قوي و واضح وجود دارد و آماده برنامه ريزي هست.

3 – از آنجا كه اغلب اوقات به هنگام پيشامد مرگ عزيزان، به علت هيجانات شديد ، و تالمات روحي تصميم گيري مشكل است ، گنجاندن بعضي موارد در برنامه ريزي مرگ خود يا عزيزانمان ضروري است.

الف) چون معمولا مرگ از ما اجازه حضور نمي گيرد تا به مانند عروسي ، تدارك ببينم . لذا بهتر است مبلغي براي چنين مراسمي در نظر بگيريم.

ب) تكليف بدهي ، دفتر چه هاي قسط ، سرمايه گذاريها، ديون ، اموال منقول و غير منقول را روشن سازيم و به جاي بازماندگان خودمان براي خودمان حلاليت هاي لازم را بطلبيم.

ج ) كيفيت مراسم ها ، خيرات ها ، نوع سخنراني ، مداح ها ، مسائل مربوط به تهيه قبر و ... را مشخص كنيم. بهتر است متني كه حاصل تجربه ما در زندگي هست را تهيه كنيم تا سخنران از زبان ما براي مستمعين قرائت كند.( به عنوان قسمتي از وصيت نامه)

د ) نحوه اطلاع رساني به دوستان را در برنامه بگنجانيم ، اگر خودمان سليقه خوبي داريم مي توانيم حداقل در مورد خودمان اعلاميه ترحيم تهيه و جاي تاريخ آن را خالي بگذاريم(‌ بهتر است از جملاتي مانند « مرگ زود هنگام » ، « مرگ نا بهنگام» و يا « مرگ ناگهاني» در اعلاميه ترحيم استفاده نكنيم، چون ممكن است امر بر ما مشتبه شود و فكر كنيم كه مرگ زمان خاصي دارد.)

هـ ) از آنجا كه به هنگام داغ عزيزانمان ، برون ريزي هيجانات و غمها اجتناب ناپذير است، در مورد كيفيت گريه كردن و يا نحوه سرو صدا كردن و بي تابي ، از هم اكنون ،فكري كنيم.

5 – خيلي خود را موظف به گفتن يك امر محال نكنيم. مثلاً به هنگام صحبت در مورد مرگ، بسيار شنيده مي شود كه از جمله « خدا نكنه» استفاده مي شود. البته افراد منطقي تر اين جمله را عقلاني تر مي گويند . بدين صورت:« بعد از صد سال يا دويست سال ...» يا اينكه « اگر يك روزي مرگ فرا رسيد» . كه اين هم اگرچه از جمله« خدا نكنه » بهتر است، ‌ولي بازهم هيچ كس حتي خدا يك چنين قولي را مبني بر زندگي طولاني به ما نداده است. لذا بهتر است از ادبيات روان تري در رابطه با مرگ استفاده كنيم.

شايد با خواندن متن بالا تا اينجا كمي تعجب كنيم ، و فكر كنيم اين حرفها كمي يا حتي خيلي غير منطقي است. ولي با خواندن مطلب ذيل شايد تا اندازه اي بتوانيم ، نوع ديگر ديدن و انديشيدن را نيز تجربه كنيم.
از نظر روانشناختي وقتي مرگ عزيزانمان اتفاق مي افتد ، 4 مرحله متوالي به ترتيب اتفاق مي افتد كه بايد از اين مراحل عبور كرد.

1 – مرحله انكار2 – مرحه خشم3 – مرحله غم4 – مرحه پذيرش
1 - در مرحله انكار، قبول مرگ عزيزمان بسيار غير ممكن خود را نشان مي دهد. اين مسئله مخصوصاً در حوادثي كه منجر به مرگ مغزي مي شود بيشتر مشهود است. بي دليل نيست بيشتر بازماندگان فردي كه مرگ مغزي شده است، با اهداء ‌اعضاء ‌موافقت نمي كنند. چون انكار واقعيت مرگ يكي از مراحل است. برنامه اي كه در بالا به آن اشاره كرديم كمك موثري به ما مي كند كه اين مراحل را به خصوص مرحله انكار را به سرعت سپري كنيم.

2 – در مرحله خشم ،‌ در اينجا اگرچه مرگ عزيزمان را باور كرديم ولي نسبت به علل آن خشم مي گيريم و جالب اين است كه اين خشم را ممكن است به ديگران نيز انتقال دهيم. اين مسئله را بيشتر در چنين حوادثي شاهد هستيم : تصادفات رانندگي ؛ سكته هايي كه به خاطر يك بگو مگو پيش آمده؛ يا در اتاق عمل جراحي كه ممكن است با پزشك سر دعوا برداريم . لذا به هنگامي كه در اين مرحله هستيم ، ممكن است حرفهاي ناشايست به مسببين بزنيم يا دست به انتقام يا رفتارهاي تهديد كننده بزنيم. اگر فردي به علت تصادف باعث مرگ كسي شده است ، بهتر آن است كه در اين مرحله ، اقدامي به گرفتن رضايت از بازماندگان متوفي نكند كه نتيجه عكس خواهد گرفت. اگر هم مسببي براي مرگ عزيزان نيابيم ممكن است خدايي ناكرده ، شروع به شكايت از خدا بكنيم ، مثلا « خدايا چرا بايد اينطور مي شد يا ...» . برنامه ريزي مرگ كه در اين يادداشت اشاره شد ، موجب عبور سريع از مرحله خشم مي شود.

3 – مرحله غم ،‌ نسبت به ساير مراحل قبل طولاني تر است. ولي حداكثر نبايد از شش ماه بيشتر شود. در غير اين صورت ، مسئله افسردگي و درمان آن بايد در نظر گرفته شود. برنامه ريزي براي مرگ ، كمك فراواني در جهت كوتاه شدن اين مرحله مي كند.

تمركز زدايي نيز تكنيكي هست كه مي تواند در اين زمينه به فرد غمگين كمك كند و آن اينست كه به جاي تمركز بر روي خاطراتي كه با متوفي داشته ايم. دنياي ديد خود را وسيع كنيم و وقت بيشتري با زندگان بگذاريم ، يعني كساني كه هنوز نوبت از دست رفتنشان نرسيده است. بيشتر اوقات فقط يك داغ عزيز ديده ايم و اين فرصت خوبي است كه بيشتر به ديگر عزيزانمان نزديك شويم و قدر آنها را بدانيم.

4 – مرحله پذيرش كه از ديد عموم ، به اشتباه فراموشي مردگان نام گذاشته مي شود، مرحله آخر در رابطه با مرگ عزيزان است. همه بايد به اين مرحله برسند ولي برنامه ريزي در مورد مرگ اولاً‌ باعث تسهيل اين روند مي شود ؛ ثانياً موجب سرعت آن مي شود ؛ ثالثاً عوارض منفي ناشي از داغ عزيزان را از بين مي برد،‌به علاوه اينكه به ما در خودشناسي بينش مي دهد.

استفاده ديگري كه از اين مراحل مي شود ، نحوه تسلي دادن به بازماندگان و داغ ديدگان است. اگر ما با اين مراحل آشنا باشيم ، به نحو موثر و مفيدي با بازماندگان همدردي مي كنيم.
الف) به فرد داغ ديده مخصوصاً در مراحل نخست ، نصيحت نكنيم مثلا اينكه «اين شتري هست كه در خانه همه مي خوابه » يا اينكه « تو بايد صبور باشي ، تو بايد تكيه گاه باشي ». همچنين به او نگوئيم « تو غمگين نباش ، او الان در بهشت جايش خوب است » .

ب )‌ بيشترين كمك ما به داغ ديدگان ابراز همدردي با جملاتي مانند: « فوت عزيزتان براي ما نيز بسيار متاثر كننده بود» يا « واقعا داغ بزرگي براي شما بوده »يا « الان لحظات سختي بايد براي شما باشد».
ج )‌ شايد بتوان گفت سكوت و در آغوش گرفتن داغ ديده، كمك بسيار موثري به او در طي كردن مراحل چهارگانه پذيرش مرگ است.
د )‌كمك به داغ ديده در جهت كارهاي اجرايي متعدد ‌از قبيل ،‌كارهاي پزشكي قانوني، هماهنگي جهت صدور مجوز و كفن و دفن، هماهنگي مراسمات و .... ، بسيار در تسكين داغ ديده موثر است.

هـ )‌ در مرحله سوم يعني غم ، كه معمولاً مراسمات تمام شده و شركت كننده گان نيز دور فرد را خلوت كرده اند و بيشتر بعد از هفتم يا چهلم نمود پيدا مي كند، بهتر است كه به اين افراد سر بزنيم ، يا آنها را به منزل دعوت كنيم . همچنين با صحبت هاي شناختي ،‌فلسفي يا توصيه هاي ديني و نصيحت هايي را كه در بند (‌الف ) ‌آورده شده، مي توانيم مرحله خروج از غم و پذيرش را سهل كنيم. به شرطي كه بستر مناسبي از نظر محيطي فراهم كرده باشيم.

در خاتمه بايد به اين موضوع اشاره كنيم كه برنامه ريزي براي مرگ كه در اوائل اين يادداشت توضيح داده شد. اولا عبور از چهار مرحله كنار آمدن با مرگ عزيزان را تسهيل مي كند . ثانياً پرداختن به اين برنامه ، ناخودآگاه ما را به سوي فلسفه زندگي و مرگ مي كشاند و مي تواند باعث تغيير در رويه زندگي ما شود. با اين برنامه ما متوجه اين نكته مهم مي شويم كه آرزوها و برنامه هاي خيالي و زيادي براي اهداف نه چندان روشن آينده خود داريم ، ليكن مرگ را كه كاملا طبيعي و در كنار ماست و مهمترين مرحله زندگي را تشكيل مي دهد ، غير منصفانه ناديده مي گيريم. مرگ را هم اكنون براي خود و عزيزانمان با برنامه قبلي بپذيريم ، قبل از آنكه بدون آمادگي، ما را فراگيرد.


افکار و احساسات
هیچ واکنش درست یا اشتباهی نسبت به مرگ وجود ندارد. همه ما نیاز داریم که به روش خود و در زمان مختص به خود اندوهگین با شیم. ممکن است این اندوه برای برخی به معنای گریستن باشد و برای برخی دیگر نه. در برخی افراد این اندوه ماه ها و سال ها بطول می انجامد و در برخی دیگر پس از مدتي کوتاه به پایان می رسد. واکنش ها و احساسات ممکن است هر ساعت یا هر روز تغییر کنند؛ برخی از روزها بسیار خوب و برخی دیگر نا خوشایند و بد هستند.
تغییرات احساسی با گذشت زمان و هنگامی که فرد فرا می گیرد که چگونه خود را با شرایط تغییر یافته هماهنگ سازد، شدت خود را از دست خواهند داد اما آغاز این راه نیز کمی دشوار است.
آنچه در ذیل می آید، خلاصه ای از معمول ترین احساساتی است که در پی از دست دادن یک فرد با آنها روبرو می شویم.

بهت زدگی و ناباوری:
قبول خبر درگذشت یک شخص به زمان نیاز دارد. فرد داغدیده نمی خواهد این خبر را باور کند، درحقیقت، ابتدا نمي تواند آن را باور کند.

فقدان:
فرد داغدیده احساس می کند که چیزهای زیادی را ازدست داده است، یک شخص را، عشق او را، دوستی و همراهی او را، فرصت ها، امید ها و.... این فقدان می تواند احساس عمیقی از غم به همراه داشته باشد.

گناه و احساس پشیمانی:
یکی دیگر ازاحساساتی که گریبان گیر فرد داغدیده می شود احساس گناه است؛ مثلا، ممکن است از اینکه هفته گذشته کار اشتباهی در قبال فرد فوت شده انجام داده یا به قولی که داده بود عمل نکرده است، احساس پشیمانی کند یا حتی از اینکه زمانی نسبت به او خشمگین شده احساس بدی داشته باشد. در برخی دیگر از افراد نیز احساس گناهی شدید از اینکه خود زنده مانده اند و دیگری از دنیا رفته است، بوجود می آید.

احساس بی عدالتی:
شخصی که این احساس را دارد، اغلب از این قبیل عبارات استفاده می کند: چرا او باید در سن جوانی از این دنیا می رفت؟ چرا این اتفاق باید برای من روی می داد؟ این عادلانه نیست!

حسادت:
ممکن است شخص داغدیده نسبت به آنچه دیگران دارند اما وی در نتیجه این فقدان از آنها محروم شده است، حسادت کند. حتی ممکن است این حس نسبت به زندگی به ظاهر آسوده دیگران نیز شکل بگیرد.

خشم:
فرد ممکن است نسبت به جهان و حتی سایر افراد خشمگین باشد چرا که تصور می کند آنها نه تنها عامل این جدایی و فقدان اند، بلکه قادر به درمان بیماری ها نیستند؛ احساسات وی را درک نمی کنند؛ بدون فکر حرف می زنند و به زندگی خود با لذت و شادی ادامه می دهند.

این شخص حتی ممکن است نسبت به خود و به خاطر کرده ها و نکرده های خویش خشمگین باشد. دشوارتر از همه آنکه ممکن است حتی نسبت به شخص فوت شده نیز احساس خشم کند و تصور کند که این فقدان وی را گرفتار درد و غمی بزرگ کرده است.

احساس تنهايي:
یکی دیگر از حالاتی که در فرد داغدیده شکل می گیرد احساس تنهایی است. وی ممکن است تصور کند که شرایط پیش آمده برای وي، برای ديگران مهم نیست. او تصور می کند که کسی را از دست داده که بیشترین نقش را در زندگی او ایفا می کرده ا ست.

احساس آسودگی خاطر:
اما اگر دلیل مرگ بیماری طولانی مدت یا کهولت سن باشد، شخص داغدیده نوعی احساس آسودگی خیال می کند زیرا تصور می کند که فرد ازسختی هایی که گرفتار آنها بود، رها شده است.
حال ممکن است برخی افراد تصور کنند که این قبیل احساسات برای همیشه ادامه خواهند داشت، اما اینگونه نیست.
ناگفته نماند که اجتناب از این احساسات نیز ممکن نیست و تجربه و بیان آنها لازمه التیام این زخم است.

تاثيرات رفتاري "فقدان":
غم و اندوه بر رفتار و عملکرد فرد داغدیده نیز اثر می گذارند. برخی از این آثار عبارتند از:

اختلال در خواب
فرد داغديده ممكن است در شروع و ادامه خواب مشكل داشته باشد يا صبح زود از خواب بيدار شود. مقاله بي خوابي را در بخش مشكلات رايج مطالعه كنيد.

کم اشتهایی
شخص ممكن است دوست نداشته باشد غذا بخورد يا درصورت غذا خوردن حالش بد شود.

احساس بی قراری
فرد داغديده آرامش ندارد؛ ذهن در تلاش است تا رويداد را معنا دار كند؛ اين حالت درتنهايي و هنگام شب در رختخواب بيشتر رخ مي دهد. مقاله تنش زدايي را دربخش مشكلات رايج مطالعه كنيد.

احساس فرسودگی
فقدان استرس آورست و اگر فرد داغديده خواب كافي نداشته باشد و غذاي مناسب نخورد، احساس فرسودگي خواهد كرد.

مشغولیت ذهنی
شخص با افكار مربوط به شخص از دست رفته اشتغال ذهني دارد و ممكن است تصوركند، صداي شخص فوت شده را مي شنود يا او را مي بيند.

اضطراب و وحشت
با برانگيخته شدن احساسات بسياري كه نيرومند و نا آشنايند، شخص ممكن است مضطرب شود - گويي كه دارد ديوانه مي شود (درحاليكه اين طور نيست) يا اتفاق ناگواري درحال وقوع است. مقاله اضطراب و وحشت را دربخش مشكلات رايج مطالعه كنيد.

ناتوانی در رویارویی با امور معمول زندگی
فرد ممكن است درانجام دادن كارهاي روزمره مانند، خريد كردن، پخت و پز و... احساس ناتواني كند.

از دست دادن علاقه و انگیزه
چيزهايي كه زماني منبع خوشحالي هاي بزرگ براي فرد بوده اند، اينك بي معني و خسته كننده به نظر مي رسند.

تحریک پذیری
فرد ممكن است با اطرافيان خود درگير شود يا به آنها پرخاش كند، درحاليكه سابقه شخصي وي چنين چيزي را نشان نمي دهد.

گریه های مداوم
فرد ممكن است بسيار گريه كند، درحقيقت بعضي وقت ها اين تنها كاري است كه مي توان انجام داد. گريه كردن به آرامش و تخليه هيجاني منجر مي گردد.

نشانه ها و علائم فیزیکی
مانند تپش قلب، تهوع، سرگیجه، احساس گرفتگی در گلو و مشکلات گوارشی.
تمام اینها واکنش هایی طبیعی و قابل درک نسبت به "داغدیدگی" هستند و بخش طبیعی روند سوگواری به شمار می روند.

روش های رویارویی با این احساسات:
همه ما در درون مان ذخایر عظیمی از نیرومندی داریم که خود از آنها بی خبریم. شاید تا زمانی که دچار یک غم بزرگ نشده ایم چندان به آن احتیاج نداشته باشیم. گاهی اوقات ممکن است تصور کنید که از عهده تمام احساساتی که با آنها روبرو می شوید بر نخواهید آمد، اما این امر با کمک دوستان و نیروهای درونی امکان پذیر است.

روش های زیر می توانند كمك كننده باشند:

درخواست کمک کنید:
این کار همیشه آسان نیست و به شجاعت نیاز دارد. ابتدا اينکه بپذیرید به کمک نیاز دارید. از کسی که به او اطمینان دارید مثلا یک دوست، یک معلم، یک مشاور یا یکی از والدین خود کمک بخواهید. این درخواست کاملا معقول است و بسیاری از افراد در پی یک فقدان و داغدیدگی از کمک دیگران بهره مند می شوند.

در خصوص این فقدان صحبت کنید:
"درد دل کنید". این کار باعث آسودگی خاطر می شود و کمک می کند تا آنچه را که در ذهن تان می گذرد درک کنید. این کار همچنین کمک می کند تا با احساس انزوا مقابله کنید. در این باره نیز فردی را انتخاب کنید که به وی اطمینان دارید.

احساسات خود را به گونه ای دیگر بیان کنید:
اگر دوست ندارید در این خصوص با کسی صحبت کنید، می توانید احساسات خود را یادداشت کنید. برای این کار می توانید سبک مورد نظر خود را از میان انواع سبک های نوشتاری مانند نامه، نظم، نثر یا حتی نوشتن خاطرات انتخاب کنید. اگر نمی توانید واژه هایی مناسب برای توصیف احساسات خود بیابید سعی کنید آنها را در قالب یک آواز، یک نقاشی یا حتی کار با گل بیان کنید. رنگ ها، ریتم ها، شکل ها و زمینه ها می توانند واژه های شما باشند.

چیزی را به عنوان یادگاری نزد خود نگاه دارید:
مثلا تعدادی عکس، یک لباس و هرچه که به شما کمک می کند فردی را که از دنیا رفته است به یاد داشته باشید. شاید یادآوری در ابتدا دردناک باشد اما با گذشت زمان خاطرات آزار دهنده جای خود را به خاطراتی خوشحال کننده و خوب خواهند داد.

کمی ورزش کنید:
شاید این آخرین کاری باشد که نسبت به انجام آن از خود تمایل نشان بدهید اما برایتان مفید خواهد بود. ورزش نه تنها انرژی مازاد را به مصرف می رساند بلکه راهی است برای بیان بخشی از سرخوردگی و پرخاشگری که احتمالا در خود احساس می کنید.

به موسیقی گوش دهید:
بسیاری از افراد دریافته اند که قدرت اثر گذاری موسیقی در فرد بسیار بالاست. برای آرام ساختن خود موسیقی را انتخاب کنید.
به خوبی از خود مراقبت کنید:
خوب غذا بخورید. منظم دوش بگیريد. بخوابید و هر اندازه که نیاز دارید استراحت کنید.

به خود اطمینان داشته باشید:
از احساسات و واکنش های خود در چارچوب منطق پیروی کنید. اگر دوست دارید تنها باشید یا بیرون بروید و با مردم باشید حتما این کار را انجام دهید. درصورت لزوم به خود یادآوری کنید که در پی یک فقدان وجود این قبیل احساسات امری طبیعی است. پذیرش این احساسات امکان بیان و درک آنها را فراهم می کند و این بخش مهمی در روند التیام فقدان است.

با خود راحت باشید:
از خود انتظار بیش از اندازه نداشته باشید. گذر دوران غم و اندوه به زمان نیاز دارد. هر لحظه و ساعت را همانگونه که هست بپذیرید. توجه خود را بر زندگی در حال متمرکز کنید و نسبت به فردا و هفته های بعد چندان نگران نباشید.

بازگشت به آینده
پس از شوک اولیه، اغلب افراد به تدریج به زندگی کردن بدون فردی که از دنیا رفته است، عادت می کنند. البته زمان برای عادت کردن در هر فرد متفاوت است. این تغییر معمولا به تدریج روی می دهد اما با گذشت زمان اشتغال ذهني نسبت به این فقدان کمتر و کمتر خواهد شد.

نخست ممکن است بطور مداوم به آنچه روی داده و فردی که از دنیا رفته است فکر کنید اما به تدریج روند فراموش کردن در شما آغاز خواهد شد- برای بار نخست به مدت چند دقیقه، سپس چند ساعت و در نهایت هر چند روز.

البته این به معني خیانت و کمتر شدن علاقه شما نسبت به آن فرد نیست. فکر نکردن به برخی افراد کاملاً طبیعی است. ما این کار را درخصوص کسانی که زنده اند نیز انجام می دهیم. افراد، چه کسانی که زنده اند و چه آنها كه از دنیا رفته اند، همواره وجود دارند، حتی وقتی به آنها فکر نمی کنید. شما همیشه خاطرات و زمان هایی را که با آنها سپری کرده اید، به همراه خواهید داشت. چيزي نمی تواند آنها را از شما جدا کند. شما هر لحظه قادر خواهید بود توجه و احساسات خود را بر دیگران معطوف سازید.

هدف از روند غم و سوگواری آن است که یاد بگیریم چگونه با "فقدان" زندگی کنیم. پس از گذر این روند زندگی آرام آرام معنا خواهد یافت و بار دیگر لذت بخش خواهد شد، هر چند که ممکن است در بعضي اوقات نیز یک قطعه موسیقی یا یک مکان شما را به یاد کسی بیاندازد که از دنیا رفته است و بار دیگر غرق در اندوه شوید. این حالت نیز با گذشت زمان کمتر خواهد شد.

برخی روزهای خاص یا سالگردها، بویژه اولین یا دومین سالگرد، می توانند بسیار دشوار باشند. برخی افراد برنامه ریزی برای این سالگردها را مفید می دانند و با روش هایی کاملا شخصی آنها را مورد توجه قرار می دهند.
تجربه غم و سوگواری ممکن است تغییراتی در شما ایجاد کند. ممکن است اولویت ها، ارزش ها، عقاید، آرزوها و دوستی های خود را بار دیگر ارزیابی کنید. حتی ممکن است به این نتیجه برسید که:
نسبت به مشکلات و نیازهای خود ودیگران آگاه تر شده اید
قدرت درک تان نسبت به قبل بیشتر شده است
توانایی بیشتری برای زندگی کردن با سوال بي جواب "چرا" که اغلب بی پاسخ می ماند، دارید
توانایی شما برای رویارویی با مشکلات زندگی، بویژه فقدان ها، ازهمه نوع، بیشتر شده است
همچنین بخوانید:
چه وقت از دیگران کمک بگیریم؟
- اگرعلائم فیزیکی در شما به حد هشدار دهنده رسیده اند یا همچنان ادامه دارند، با افراد متخصص مشورت کنید.
- اگر حالات پیش آمده کار شما را تحت تاثیر قرارداده اند با اطرافیان خود، ازجمله، استاد یا مدیرتان صحبت کنید.
ناتوانی برای انجام موثر کار درپی یک فقدان امری کاملاً طبیعی است. حتی ممکن است ناچار شوید برای مدتی از حجم کار خود بکاهید.
- اگر اختلال خواب در شما همچنان ادامه دارد، اگر اشتها و علائق تان به وضعیت عادی بازنگشته اند، با مشاوران و افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید، زیرا ممکن است دچار افسردگی باشید و آنها می توانند به شما کمک کنند.


منبع: lind1375.blogfa

پیشگیری تا درمان هپاتیت C

ویروس HCV یکی از انواع هپاتیت موسوم به هپاتیت نوع C (سی) می باشد که آسیب های جدی به کبد وارد می کند و باعث زخم کبد می شود. این ویروس همراه جریان خون در بدن منتشر می شود و کبد را مورد حمله می دهد. درحال حاضر 130 تا 150 میلیون نفر درسراسر جهان از عفونت مزمن هپاتیت سی رنج می برندT بیماران مبتلا به این ویروس، به راحتی در معرض انواع آسیب کبدی از جمله سیروز کبدی و سرطان کبد قرار می گیرند و سالانه حدود 350 تا 500 هزار نفربر اثراین بیماری جان خود را از دست می دهند.
علائم ونشانه ها:
کاهش اشتها، خستگی، تهوع، دردهای عضلانی، مدفوع زرد یا کم رنگ، کاهش وزن و زردی (درصورت حاد بودن)

این بیماری واگیردار بوده و افراد با شدت های مختلف به آن مبتلا می شوند. طول عمر این بیماری در انسان ازچند هفته تا چند سال متغییر است. این بیماری پس از واردشدن به بدن در مرحله حاد قرار می گیرد که معمولا 6 ماه بیشتر طول نمی کشد و در صورت عدم درمان و یا درمان نامناسب به نوع مزمن تبدیل می شود.
مرحله حاد بیماری خطرناک نیست مگر اینکه ویروس وحشی شده باشد و به سرعت گسترش پیدا کند که ممکن است منجر به مرگ شود. اگر بیماری در مرحله حاد درمان شود احتمال اینکه ریشه کن شود بسیار زیاد است و اگر در این مرحله درمان نشود تبدیل به نوع مزمن خواهد شد.
راههای انتقال بیماری وافراد در معرض خطر
ـ خون و فرآورده ها ی خونی آلوده
ـ از راه مادر به جنین (البته به ندرت مگر آن که با ویروس های خطرناک دیگر همراه باشد، مانند ایدز و هپاتیت B)
ـ وسایل آلوده در مراکز درمانی مانند دندانپزشکی ها
ـ معتادان تزریقی وسرنگ مشترک
ـ کادر درمان مانند پزشکان و پرستاران و...
ـ طب سوزنی و آرایشگاههای که از سوزن مشترک استفاده می کنند
ـ روابط جنسی پر خطر ومحافظت نشده

تشخیص:
معاینه توسط پزشک، آزمایش خون، آزمایش هورمونهای کبدی، بیوبسی کبد، اولتراسوند و....

راههای پیشگیری:
رعایت بهداشت فردی و عمومی
واکسیناسیون افراد در معرض خطر مانند کادر درمان و یا افرادی که با فرد مبتلا ارتباط مستقیم دارند
پرهیز از روابط جنسی پر خطر
عدم استفاده از وسایل شخصی دیگران
استفاده از وسایل یکبار مصرف در آرایشگاهها مانند تتو
همچنین بخوانید:
  • مواد غذایی که موجب سقط جنین می شوند
  • درمان خال، زگیل و منگوله های پوستی با روغن درخت چای
  • خواص زردآلو

  • راه های درمان:
    راه های متفاوتی برای درمان وجود دارد اما بهترین راه درمان و قسمت مشترک همه درمان های هپاتیت c آمپولی به نام اینترفرون است که سیستم ایمنی را تقویت می کند و باعث می شود که بدن خود اقدام به بیرون راندن ویروس کند. با وجود آنکه این دارو بهترین نوع درمان است ولی گاهی قادر نیست ویروس را از بدن بطور کامل پاک کند و بیشتر از 60 درصد کارایی ندارد البته مصرف دارو حتی اگر نتواند ویروس را بطور کامل از بدن خارج کند ولی در جلوگیری از پیشرفت بیماری و عوارض آن بسیار موثر است. بعداز درمان احتمال عود مجدد بسیار کم می باشد و کمتر از 5درصد است. در هر صورت شش ماه بعد از درمان فردمبتلا باید آزمایشات را تکرار کند.

    درپایان وظیفه اخلاقی هر فرد مبتلابه HCV می باشد که همیشه مواظب زخم های خود باشد و سریعا آنها را بپوشاند، وسایل شحصی خود را در دسترس دیگران قرار ندهد، در روابط نزدیک با دیگران اصول بهداشتی را رعایت نماید، در روابط جنسی از روش مطمئن (کاندوم) استفاده کند و در مراجعه به مراکز درمانی پرسنل درمان را از بیماری خود آگاه سازد.

    منبع: faratab

    چگونه هورمون استرس را کاهش دهیم؟

    کورتیزول هورمونی است که در طول روز در بدن چرخه ای را طی می کند و زمانی که تحت فشار قرار می گیرید آزاد می شود. صبح ها که از خواب بیدار می شوید سطح کورتیزول به صورت طبیعی بالا است و با سپری شدن روز و رسیدن شب کم کم کاهش می یابد. کورتیزول ما را هوشیار نگه می دارد و نقش آن شکستن چربی ها و گلیکوژن برای تامین انرژی می باشد.

    همچنین باعث افزایش فشار خون، تحریک سنتز کلاژن و افزایش احتباس مایعات می شود. کورتیزول در موقعیت های استرس زا و یا بعد از ورزشی پر فشار و طولانی مدت آزاد می شود.

    اگر استرس همچنان در سطح بالای خود باقی بماند، سطح کورتیزول نیز به صورت غیر عادی بالا می ماند. کاهش سطح کورتیزول در بدن می تواند به دلایل مختلفی به نفعتان باشد اما این کار می تواند کمک زیادی هم به کاهش وزنتان کند. اگر پیروی از برنامه غذایی کم کالری تاثیری در کاهش وزنتان نداشته است، سطح بالا و غیر طبیعی هورمون کورتیزول نیز یکی از عواملی است که مانع کاهش وزن تان خواهد بود.

    برنامه غذایی، ورزش، خواب تکنیک های آرامش گرفتن همگی راه هایی هستند که بتوانید به صورت طبیعی کورتیزول خود را کاهش دهید. متعادل کردن قند خون، کنار گذاشتن مصرف غذاهای فرآوری شده و خوردن میوه و سبزیجات از دیگر مواردی هستند که می توانند به کاهش طبیعی سطح کورتیزول کمک کنند.

    زمانی که میزان کورتیزول در خون به طور افراطی بالا می رود، صحبت از هیپرکورتیزولیسم یا سندرم کوشینگ به میان می آید. این بیماری باعث تجمع چربی، افزایش فشار خون و استرس بدنی می شود. کاهش مصرف قهوه و افزایش انرژی سوزی به کمک ورزش دو کار ضروری در کنترل میزان کورتیزول می باشد. در این مطلب شما را با چند نشانه بالا بودن این هورمون که به هورمون استرس نیز معروف است آشنا می کنیم.


    افت دستگاه ایمنی بدن

    تیموس غده ای در بدن است که وظیفه آن کنترل و تنظیم دستگاه ایمنی بدن انسان است. اما کورتیزول بالا در بدن باعث برهم زدن تعادل تیموس شده و در نتیجه دستگاه ایمنی بدن دچار مشکل می شود. این هورمون می تواند باعث مرگ برخی سلول ها می شود و سیستم ایمنی بدن را وادار به حمله به برخی بافت های بدن می کند.

    رایج ترین علامت مربوط به این اختلال بروز آلرژی ها و آسم است. با این حال ممکن است مشکل جدی تر شود. چنین اختلالی در بدن شرایط ابتلا به بیماریهای جدی تر مانند لوپوس، بیماری کرون یا فیبرومیالژی (دردهای گسترده عضلانی، اسکلتی) را فراهم می کند

    افزایش وزن ناگهانی

    افزاش وزن یکی از علائم اولیه میزان بالای کورتیزول در بدن است. این هورمون در بخش های فوقانی بدن به دلیل تجمع چربی در سطح شانه ها، قفسه سینه و پشت محسوس است. افزایش هورمون کورتیزول بدن افراد را در معرض اضافه وزن و چاقی قرار می دهد.

    علائم پوستی

    پوست نیز تحت تاثیر هیپرکورتیزولیسم قرار می گیرد. این امر نیز می تواند باعث بروز اختلالاتی مانند آکنه، زخم های کبود روی سینه ها، شکم و ران ها، هماتوم و ضعف های شدید و افزایش موی زاید صورت و بدن می شود. بنابراین اگر با علائمی اینچنینی مواجه هستید امکان دارد کورتیزول بدن تان بالا رفته باشد.


    علائم عضلانی و استخوانی

    میزان بالای کورتیزول در بدن همچنین روی سلامت عضلانی و استخوانی تاثیر دارد. بافت های استخوانی ضعیف تر می شود و این مسئله خطر شکستگی استخوانی را بالا می برد بویژه در ناحیه دنده ها و ستون فقرات. بنابراین باید نسبت به بالا بودن کورتیزول در بدن حساس تر از همیشه بود.


    افسردگی و تغییرات خلق و خوی

    اضطراب یکی از رایج ترین علائم در بین بیمارانی است که از میزان بالای استرس رنج می برند. اضطراب معمولا با تغییرات ناگهانی و مداوم خلق و خوی همراه است و در جدی ترین موارد می تواند به افسردگی ختم شود. نتایج برخی پژوهش ها نشان می دهد که میزان بالای کورتیزول، گردش خون و کنترل قند در مغز را کاهش می دهد. این واکنش قابلیت سلول های مغزی را در کنترل گلوکز (قند) به خطر می اندازد و این مشکل باعث مرگ برخی از سلول ها می شود.


    خستگی و بی خوابی

    کورتیزول انرژی بدن را هدر می دهد. بدن در طول روز به دلیل ترشح کورتیزول فعال است و نمی تواند به درستی استراحت کند. در طول شب نیز کورتیزول بالا مانع از آن می شود که فرد به خوبی استراحت کند و در نتیجه نمی تواند خوابی احیاکننده و درست داشته باشد. در شرایط عادی حدود ساعت 8 صبح زمان افزایش کورتیزول است تا بدن قدرت فعال بودن در طول روز را داشته باشد. اما افرادی که از هیپرکورتیزولیسم فعال رنج می برند مسئله برعکس است. این هورمون در طول شب ترشح می شود و فرد به دلیل عدم استراحت کافی در طول روز احساس خستگی و خمودگی می کند.


    راه‌های طبیعی برای کاهش هورمون کورتیزول

    اگر ارتباط بین مغز و غده آدرنال به درستی کار کند، بدن در صورت لزوم باید بتواند تولید کورتیزول را افزایش یا کاهش دهد.

    با این حال، سطح کورتیزول ممکن است حتی پس از حل یک وضعیت استرس زا بالا باقی بماند و این موضوع می‌تواند تأثیر منفی بر سلامتی فرد داشته باشد اما روشهائی برای کاهش و تعدیل سطح کورتیزول وجود دارد تا بدن به طور مناسب استرس را مدیریت کند.


    کاهش استرس

    افرادی که سعی در کاهش سطح کورتیزول دارند در صورت امکان با دور نگه داشتن خود از موقعیت‌های استرس زا و یا یادگیری چگونگی مقابله بهتر با استرس، این کار را انجام دهند.

    در مواردی که این مسئله بسیار دشوار است، برخی از دارو‌ها می‌توانند در بهبود تحمل استرس و کاهش سطح کورتیزول نقش داشته باشند.


    داشتن یک رژیم غذایی مناسب

    فردی که سعی در کاهش سطح کورتیزول دارد، باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشد و به میزان قند مواد غذائی مصرفی خود توجه کند.

    برخی از موادغذایی که می‌تواند به پایداری سطح کورتیزول کمک کند شامل شکلات تلخ، موز و گلابی، چای سیاه یا سبز، پروبیوتیک‌ها مانند ماست و مقدار کافی آب هستند.


    خواب مناسب

    میزان خواب فرد می‌تواند بر میزان کورتیزول آن‌ها تأثیر بگذارد. خواب شبانه بد یا کمبود خواب به مدت طولانی می‌تواند منجر به افزایش سطح کورتیزول در جریان خون شود.


    خودداری از مصرف کافئین در شب

    افرادی که سعی در کاهش سطح کورتیزول دارند، باید از مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین در عصر خودداری کنند؛ کافئین می‌تواند در خواب شبانه اختلال ایجاد کند و خواب خوب سطح کورتیزول را پایین نگه می‌دارد.

    افراد باید قبل از رفتن به رختخواب، موبایل خود را خاموش کنند و فقط استراحت کنند؛ محدود کردن میزان مصرف مایعات قبل از خواب هم می‌تواند احتمال خواب آشفته را به حداقل برساند.


    داشتن روابط خوب

    روابط پایدار و دوستانه با دوستان و خانواده می‌تواند به شخص در شرایط استرس زا کمک کنند.


    تمرین آرامش

    افرادی که استرس را تجربه می‌کنند می‌توانند با تمرین آرامش، آن را مدیریت کنند. حتی تمرین‌های ساده تنفس می‌تواند به فرد کمک کند تا با استرس به طور مؤثر مقابله کند.

    تحقیقات نشان داده است که تمرینات آرامش بخش و گوش دادن به موسیقی آرامش بخش هم می‌تواند سطح کورتیزول را کاهش دهد.


    خنده و تفریح

    تفریح می‌تواند سطح کورتیزول یک فرد را کاهش دهد؛ صرف ۲۰ دقیقه زمان برای تفریح در طبیعت، میزان کورتیزول را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد؛ مطالعات نشان داد که سطح کورتیزول در پاسخ به خنده هم کاهش می‌یابد.

    داشتن نگرش مثبت و حس خوشبختی هم به پایین آمدن سطح کورتیزول منجر می‌شود و مزایای دیگری مانند فشار خون پایین و سیستم ایمنی قوی‌تر را به دنبال دارد.


    نوشتن

    یکی از راه‌های کاهش استرس نوشتن است. ثبت کردن آن‌چه که باعث استرس شما شده مرحله اول است. بعد از آن نوشتن آن‌چه که از داشتن‌ آن راضی هستید و قدردانی از آن در قالب یک چرک‌نویس می‌تواند مفید باشد. حس قدردانی می‌تواند با جهت دادن ذهن‌تان به سمت چیزهای مثبتی که در زندگی دارید، به طرز عجیبی باعث کاهش استرس شود.


    ورزش کردن

    ورزش می‌تواند به کاهش کورتیزول کمک کند، اما ورزش شدید می‌تواند باعث افزایش سطح آن شود.


    استفاده کردن از مکمل‌های غذایی ضد استرس

    مکمل‌‌های غذایی زیادی هستند که باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شوند. در اینجا به طور خلاصه به چند مورد از‌ آن‌ها اشاره می‌کنیم که تاثیر خیلی خوبی در کاهش استرس دارند.


    اسید‌های چرب امگا ۳

    تحقیقی نشان داد دانشجویان پزشکی که مکمل امگا ۳ دریافت کرده بودند تا ۲۰ درصد کاهش استرس و اضطراب داشتند.


    گیلاس زمستانی (Ashwagandha)

    گیلاس زمستانی یا پنیرباد خواب‌آور اسم‌های متعددی دارد. این گیاه دارویی در طب آیورودا که طب کهن هندی است برای درمان استرس و اضطراب استفاده می‌شده. تحقیقات زیادی تاثیر مثبت این گیاه را ثابت کرده‌اند.


    چای سبز

    چای سبز میزان زیادی آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنل دارد که خواص آن‌ها در بهبود سلامت فرد است. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند باعث کاهرش استرس و اضطراب و افزایش میزان سروتونین در بدن شوند.


    سنبل‌الطیب (Valerian)

    سنبل‌الطیب یا علف گربه نام گیاهی است که به دلیل تاثیر آرام‌بخش و خواب‌آور بسیار معروف است. سنبل‌الطیب دارای اسید والرنیک است که باعث تغییر گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) می‌شود که نتیجه آن کاهش استرس است.


    نکته: برخی از این مکمل‌ها ممکن است با داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل یا در برخی از شرایط عوارض جانبی داشته باشند. به همین جهت اگر در حال حاضر دارویی مصرف می‌کنید پیش از استفاده از این مکمل‌ها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

    همچنین بخوانید:

    برای درمان فوری استرس چطور نفس بکشیم؟

    اگر دنبال سریعترین راه کاهش استرس هستید حتما مراحل زیر را دنبال کنید:

    دست خود را به آرامی روی شکم و دقیقا زیر قفسه سینه قرار دهید

    شکم را منبسط کنید، از طریق بینی هوا را داخل ببرید

    در صورتی که این کار را درست انجام دهید، احساس خواهید کرد دستتان کمی جا به جا می شود

    نفس را حبس کنید و کمی دهان را باز کنید.

    به تدریج اجازه دهید شکمتان منقبض شود

    به آرامی هوا را از طریق دهان خارج کنید

    اگر افکار منفی و سرگردان به ذهنتان وارد شدند، اجازه دهید همانطور خارج شوند.

    سعی نکنید استرس را به زور از بدنتان دور کنید فقط اجازه دهید خودش خارج شود.


    منبع: alomatab

    123456789
    last