مراقبت از دهان و دندان کودکان – نکات بهداشتی دندان برای کودکان

شنبه 13 مهر 1398
18:54
salamat

مسواک زدن دندان های کودکان به دلایل بسیار زیادی مهم است. مسواک زدن، دندان های اولیه فک کودکان را محافظت می کند، فضای مناسب را برای دندان های بالغ حفظ می کند و نقش مهمی در نحوه جویدن، لبخند زدن و صحبت کردن کودکان دارد. داشتن دندان های سالم باعث اعتماد به نفس می شود و به زندگی اجتماعی کمک می کند. اگر عادات بهداشت دهان و دندان زود هنگام آغاز شود به تشویق الگوهای مادام عمر کمک خواهد کرد. اگر دندان های کودک شما پوسیدگی دارد و باید برداشته شوند، این می تواند باعث تغییر دندان های دیگر و کاهش فضا برای دندان های بالغ شود. اگر عادات های ضعیف دهان ادامه پیدا کند به احتمال زیاد دندان های بالغ از بین می روند.


چه وقتی باید بهداشت دهان و دندان را برای کودکان شروع کرد؟

بسیاری از والدین می خواهند بدانند که در چه سنی باید دندان های کودکشان را مسواک بزنند؟ یک قانون خوب برای شروع نخ دندان کشیدن برای کودکانیست که دندانهایشان به هم نزدیک است و معمولا در سن دو تا سه سال است. بعد از اینکه دندان ها به این نقطه رسیدند، ذرات غذا می تواند بین آنها گیر کند و باکتریها رشد کنند و رشد پلاک ها بیشتر می شود. تمام کودکانی که در این سن هستند لازم نیست نخ دندان بکشند و باید سوالهایتان را از مشاور دندانپزشک خود بپرسید.


نحوه مسواک زندن دندان های کودک

مراقبت های دهان و دندان خوب باید قبل از ظاهر شدن دندان ها شروع شود. AAP توصیه می کند که بعد از غذا خوردن، والدین لثه های کودک خود را با مسواک نرم و آب و بدون استفاده از خمیر دندان بشویند. شما همچنین می توانید پاک کننده ای که دندانپزشکتان تجویز کرده است را استفاده کنید. وقتی که دندان های اولیه کودکان ظاهر شد، والدین باید دو بار در روز و به مدت دو دقیقه دندان کودکانشان را مسواک بزنند، مسواک باید نرم باشد و به اندازه یک نخود از خمیر دندان بدون فلوراید استفاده شود.

مراحل رشد و توسعه کودک

نکات مراقبت از دهان مرحله 1 ( 4 تا 24 ماه)

برای جلوگیری از ایجاد پلاک، باکترهای نرم و چسبنده حاوی رسبوبات که روی دندان ها ایجاد می شود و باعث پوسیدگی دندان می شود، والدین باید پس از اتمام تغذیه ( از طریق شیشه شیر یا سینه مادر) لثه های کودک را به طور مرتب تمیز کنند.

  • وقتی که دندان اول کودک ظاهر شد، والدین باید دندان های فرزند خود را دوبار در روز و به مدت دو دقیقه مسواک بزنند که به یک مسواک نرم با سر تشک بادی و خمیر دندان بدون فلوراید احتیاج خواهد بود.
  • والدین باید از متخصص اطفال سوال کنند که چه زمانی کودکشان برای ویزیت دندان هایشان مراجعه کنند، اما قاعده خوب این است که اولین ویزیت در اولین روز تولد باشد سپس هر 6 ماه یکبار برای ویزیت دندان برنامه ریزی شود.

نکات مراقبت از دهان مرحله 2 ( 2 تا 4 سال)

کودک 2 ساله یا بزرگتر باید از خمیر دندان فلوراید استفاده کنند تا از خرابی دندان ها جلوگیری کنند و رشد و توسعه دندان ادامه پیدا کند. بعد از اینکه سن کودک به دو سال رسید آنها را تشویق کنید تا خودشان دندانهایشان را بشورند. والدین با این حال هنوز هم باید پیگیر باشند و مطمئن شوند که کودکانشان دندان هایشان را مسواک زده اند. اگر کودکی در مقابل مسواک زدن مقاومت کرد، والدین باید خلاق باشند و یک فرآیند سرگرم کننده بسازند مثلا “جستجو برای گنج در پشت دندانها”. و البته استفاده از مسواک هایی که دارای شخصیت های کارتونی مورد علاقه فرزندتان است مسواک زدن را لذت بخش تر می کند.

مسواک زدن کودکتان را نظارت کنید تا عادت های خوب ایجاد شود. توصیه می شود دو دقیقه زمان را صرف مسواک زدن کنید و روی دندان هایی عقب و دندان هایی که در جویدن نقش دارند تمرکز کنید. من می داتم که تمیز کردن دندان ممکن است برای کودک زجر آور به نظر برسد بنابراین روش های مسواک زدن سرگرم کننده ایجاد کنید برای مثال از مسواک هایی که مخصوص کودکان طراحی شده است استفاده کنید، استفاده از این مسواک های طراحی شده به یادگیری کودک کمک خواهد کرد. این مسواک ها با سر باریک و الگوی ساده ای که دارند به تمام دندان ها می رسند و آنها را تمیز می کنند.

برای مثال شما می توانید خودتان با فرزندتان مسواک بزنید این کار باعث می شود که کودک، شما را تماشا کند و از شما تقلید کند و یاد بگیرد.

برای کودکان دو سال یا بزرگتر، والدین باید تاثیراتی که مواد غذایی یا نوشیدنی ها روی سلامت دهان و دهان دارند و همچنین سلامت عمومی دارند آگاهی داشته باشند. والدین می توانند با محدود کردن مصرف نوشیدنی های شیرین، شیرینی ها و دادن یک وعده و میان وعده عادات سالم غذایی را حمایت کنید.


نکات مراقبت از دهان مرحله 3 ( 5 تا 7 سال)

اگر چه ممکن است کودک فکر کند که خودشان می توانند دندانهایشان را مسواک بزنند اما تا سن 7 سال نمی توانند کارشان را درست انجام دهند پس تا آن زمان به مسواک زدن و نخ دندان زدن کودکتان کمک کنید. به آنها اجازه دهید که خودشان اول مسواک بزنند و بعد به آنها کمک کنید که دوباره مسواک بزنند و نخ دندان بکشند. باید به کودکان برنامه منظم مسواک زدن آموزش داده شود بنابراین سعی کنید به صورت همزمان با کودکتان مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. کودکان 5 ساله و بزرگتر دندان های آسیاب دائمی شان شروع به ظاهر شدن می کند ، بنابراین مهم است که از مسواک و خمیردندان حاوی فلوراید استفاده شود.


نکات مراقبت از دهان مرحله 4 ( 8 سال بیشتر)

بعد از اینکه مدرسه رفتن کودک شروع شد، والدین کمتر می توانند در طول روز روی غذاها و تنقلاتی که کودکشان مصرف می کنند نظارت داشته باشند. شما می توانید کودکتان را تشویق کنید که غذاهای سالم خودتان را استفاده کنند و مراقبتهای مسواک زدن دوبار در روز را ادامه دهید. از غذاهای سالم، میوه ها، سبزیجات و غذاهای کامل استفاده کنید و نوشیدنی های شیرین را به حداقل برسانید. اینها عواملی هستند که می تواند سلامت دندان را بهبود ببخشند. کودکان 8 سال و بزرگتر باید از خمیر دندان حاوی فلوراید و مسواک هایی که برای داندان های کودک طراحی شده است استفاده کنند.


نکات مراقب از دندان کودک

یکی از بهترین راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان این است که آنها را در مورد بهداشت روزانه دهان و دندان را مطلع کنید. مسواک زدن دندان احتمالا در بالاترین قسمت لیست کارهای موردعلاقه کودکتان نیست. اما شما می توانید با استفاده از خمیر دندان و مسواکی که کودکتان دوست دارد و می خواهد از آن استفاده کند، مسواک زدن را قابل قبول تر و سرگرم کننده تر کنید. به دنبال خمیر دندان فلورایدی باشید که برای کودک مناسب است، طعم و رنگ خمیر دندان برای کودکان جذاب هستند. خمیردندانی که مناسب کودکتان هست را انتخاب کنید، در بسیاری از خانواده ها بیشتر از یک نوع خمیر دندان استفاده می شود. همانطور که نحوه مسواک زدن دندان مهم است همانقدر هم انتخاب نوع خمیر دندان مهم است. تکنیک هایی که مناسب دندان کودکتان است به آموزش و تشویق آنها برای توسعه و ایجاد عادات بهداشت دهان و دندان کمک می کند. در مورد نحوه شستن دندان ها به کودکتان توضیح دهید و به او نشان دهید که کار سختی نیست با مراحل ساده آموزش را شروع کنید تا کودکان به یک شروع خوب برسند.


  • مسواک خود را در زاویه 45 درجه در مقابل لثه نگه دارید.
  • مسواک را به آرامی جلو و عقب کنید و در کوتاه مدت از جلو به بالا و پشت دندان ها حرکت دهید. خط لثه را زخمی نکنید، شما می توانید لثه ها را تحریک کنید.
  • مسواک زدن پشت دندان های جلو فک بالا و پشت دندان های جلو فک پایین را فراموش نکنید (ناحیه های پشت دندان مستعد بیماری تاتار هستند و نیاز به توجه دارند). از قسمت بالای مسواک برای رسیدن و تمیز کردن این نواحی استفاده کنید. بعضی از مسواک ها نوکشان نسبت به نواحی دیگر کمی بلندتر است که از این مسواک ها برای دسترسی سریعتر و ساده تر می توانید استفاده کنید.

مقابله با اثرات شیرینی روی دوره های مراقبت دهان و دندان کودک شما

  • صرفه جویی در مصرف مواد شیرنی مانند شکلات، کیک، شیرینیجات بعد از صرف غذا، این زمانی است که میزان بزاق در دهان بیشتر است و به محافظت از دندان شما کمک خواهد کرد.
  • لبنیات به عنوان یک بافر برای اسیدهایی که توسط باکترهای دهان تولید شده اند عمل می کند و احتمال پوسیدگی دندان را کاهش می کند. بنابراین مصرف شیر یا پنیر را همراه با آب نبات یا شیرینیجات دیگر در نظر داشته باشید.
  • آبنبات های سفت می تواند بین دندان های کودک گیر کند که می تواند موجب کرم خوردگی یا پوسیدگی دندان شود. نخ دندان می تواند به حذف ذرات آب نبات کمک کند. سعی کنید نخ دندان هایی که دارای شخصیت های مورد علاقه فرزندتان هستند را خریداری کنید تا نخ کشیدن دندان سرگرم کننده ای را ایجاد کنید.
  • برای اینکه به کودکتان کمک کنید که آب نبات کمتری مصرف کند تمام آب نبات ها و شیرینی هایی که از عید باقی مانده است را در یک ظرف قرار دهید و کنار بگذارید.

  • کودکتان را تشویق کنید که آب بیشتری بخورد تا از پوسیدگی دندان جلوگیری شود. اگر بطری آب را بکار می برید برچسب آن را بررسی کنید و ببینید که حاوی فلوراید هست یا نه. طبق تحقیقات و گزارشات انجمن دندانپزشکی آمریکا، آب فلوراید می تواند میزان پوسیدگی و کرم خوردگی دندان کودک را کاهش دهد.

منبع:دندانستان


[ بازدید : 105 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ((خانواده سلامت)) است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]