علت عرق کردن بیش از حد و راه های درمان آن

شنبه 23 شهريور 1398
12:31
salamat

علل عرق کردن زیاد


عرق کردن زیاد یا اختلال هیپریدروئیدی بیماری است که منجر به عرق کردن بیش از حد می شود. این عرق کردن بیش از حد می تواند در موقعیت های غیر معمول رخ دهد، مانند آب و هوای خنک و یاهر عامل غیر معمول دیگری همچنین می تواند به علت یائسگی یا پرکاری تیروئید باشد.

عرق کردن زیاد می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. با این حال امروزه، چندین روش درمان برای آن وجود دارد.

حدود 4.8 درصد آمریکایی ها مبتلا به عرق کردن زیاد هستند اما بسیاری از آن ها به دنبال درمان ها نمی روند، زیرا آنها متوجه نمی شوند که یک وضعیت پزشکی قابل درمان دارند.


انواع و علل عرق کردن زیاد

عرق کردن پاسخ طبیعی بدن به شرایط خاص مانند هوای گرم، فعالیت بدنی، استرس و احساس ترس یا خشم است. با داشتن این عارضه، بدون هيچ دليل ظاهری بيش از حد معمول عرق می کنيد. دلیل اصلی آن بستگی به نوع پرکاری هورمونی شما دارد.


هیپریدروئیدی کانونی اولیه

عرق کردن عمدتا بر روی پا، دست، صورت، سر و زیر بغل شما رخ می دهد و معمولا از دوران کودکی شروع می شود. حدود 30 تا 50 درصد افراد مبتلا به این نوع عارضه سابقه خانوادگی و سوزش بیش از حد دارند.


هیپریدروئیدی عمومی ثانویه

هیپریدروئیدی عمومی عرق کردن ناشی از یک وضعیت پزشکی یا اثر جانبی داروهای خاص است و به طور کلی در بزرگسالی آغاز می شود. با این نوع، شما ممکن است در سراسر بدن خود و یا فقط در یک منطقه عرق کنید. شما همچنین ممکن است در هنگام خواب نیز عرق کنید.


شرایطی که می تواند این نوع را ایجاد کند عبارتند از:

بیماری قلبی

سرطان

اختلالات غدد آدرنال

سکته مغزی

پرکاری تیروئید

یائسگی

آسیب نخاعی

بیماری ریه

بیماری پارکینسون

بیماری های عفونی مانند سل و یاHIV

انواع داروهای تجویز شده و بدون نسخه نیز ممکن است باعث بروز هیپریدروئیدی شوند. در بسیاری از موارد، عرق کردن یک عارضه جانبی است که اکثر مردم تجربه نمی کنند. با این حال، عرق کردن بیش از حد یک عارضه جانبی معمول از داروهای ضد افسردگی است.


علائم عرق کردن زیاد


علائم عرق کردن زیاد

علائم عرق زياد عبارتند از:

عرق بیش از حد که به مدت حداقل شش ماه بدون علت ظاهری رخ داده است

عرق که در هر دو طرف از بدن شما و تقریبا به یک مقدار رخ می دهد

عرق کردن بیش از حداقل یک بار در هفته

عرق کردن که با فعالیت های روزانه (مانند کار یا روابط) تداخل می کند

عرق کردن بیش از حد که در هنگام جوانی و از 25 سالگی شروع شده

عرق کردن در خواب

سابقه خانوادگی عرق کردن زیاد

این عوامل ممکن است نشان دهند که شما دارای هیپریدروئیدی کانونی اولیه هستید. برای تشخیص دقیق تر، باید یک دکتر را ببینید.


عرق کردن زیاد


چه هنگام باید به دکتر مراجعه کرد

عرق کردن بیش از حد می تواند نشانه ای از بیماری بسیار جدی باشد. اگر شما علائم زیر را تجربه می کنید با پزشک خود تماس بگیرید:

عرق کردن و از دست دادن وزن

عرق کردن که عمدتا در حالی که شما خواب هستید رخ می دهد

عرق کردن که با تب، درد قفسه سینه، تنگی نفس و ضربان سریع قلب اتفاق می افتد

عرق کردن و درد قفسه سینه، و یا احساس فشار در قفسه سینه

عرق کردن که طولانی و غیر قابل توضیح است


تشخیص عرق کردن زیاد


تشخیص عرق کردن زیاد

دکتر شما سوالاتی در مورد عرق کردن شما، از جمله زمانی و مکانی که در آن رخ می دهد، می پرسد. آنها همچنین آزمایشات خاصی نظیر آزمایش خون و ادرار را انجام می دهند تا تعیین کنند که آیا شما مبتلا به هیپریدروئیدی هستید. اکثر پزشکان بر اساس تاریخچه و معاینه فیزیکی هیپریدروئیدی اولیه را تشخیص می دهند. تست های دیگری وجود دارد که می توانند تشخیص را تایید کنند اما آنها به طور معمول زیاد انجام نمی شود.

آزمایش نشاسته و ید شامل قرار دادن ید در ناحیه عرق کردن است. هنگامی که ید خشک می شود، نشاسته در این منطقه پراکنده می شود. اگر نشاسته آبی تیره می شود، شما بیش از حد عرق می کنید.

تست کاغذ که شامل قرار دادن نوع خاصی از کاغذ در منطقه عرق کرده است. کاغذ پس از جذب عرق شما، وزن می شود. وزن سنگین تر به این معنی است که شما بیش از حد عرق می کنید.

پزشک شما همچنین می تواند یک تست گرماسنجی تجویز کند. در این آزمایش همانند تست نشاسته ید، از یک پودر مخصوص که به رطوبت حساس است استفاده می کنند. رنگ پودر در مناطقی که عرق کردن بیش از حد وجود دارد، تغییر می کند.

شما ممکن است در یک سونا یا کابینت عرق برای آزمایش بمانید. اگر هیپریدروئیدی داشته باشید، کف دست شما بیش از حد عرق خواهد کرد.


درمان عرق کردن زیاد


درمان عرق کردن زیاد

گزینه های مختلفی برای درمان عرق کردن بیش از حد وجود دارد.

ضد عرق

پزشک شما ممکن است یک ضد عرق حاوی کلرید آلومینیومی را تجویز کند. این ضد عرق قوی تر از آنهایی است که بیش از حد استفاده می شود و اغلب برای درمان موارد خفیف هیپریدروئیدی استفاده می شود.

یونتوفورزیس

در این روش از دستگاهی استفاده می کند که جریان الکتریسیته پایین را در حالی که دست و پاها در آب غوطه ور شده است، ارائه می دهد. جریان ها اغلب به دست ها، پاها یا زیر بغل شما منتقل می شوند تا به طور موقت غده های عرق را مسدود کنند.

داروهای آنتی کولینرژیک

داروهای آنتی کولینرژیک می تواند برای عرق کردن عمومی استفاده شود. این داروها از استیل کولین جلوگیری می کنند. استیل کولین یک ماده شیمیایی است که بدن شما تولید می کند که به تقویت غده های عرق کمک می کند.

این داروها حدود دو هفته طول می کشد تا اثر کنند و ممکن است عوارض جانبی مانند یبوست و سرگیجه ایجاد کنند.

بوتاکس (سم بوتولینوم)

تزریق بوتاکس ممکن است برای درمان هیپریدروئیدی شدید استفاده شود. آنها عصب هایی را که غده های عرق را تحریک می کنند متوقف می کنند. برای اینکه این درمان موثر باشد، معمولا به چند تزریق نیاز دارید.


عمل جراحی

اگر فقط در زیر شکم خود عرق می کنید، ممکن است جراحی بتواند وضعیت شما را درمان کند. این روش شامل حذف غدد عرق در زیر بغل شما است. گزینه دیگری این است که یک سمپاتکتومی تواراسیک با استفاده از اندوسکوپی انجام دهید. که شامل قطع کردن اعصابی است که پیام را به غدد عرق شما حمل می کنند.


درمانهای خانگی

شما همچنین می توانید سعی کنید عرق کردن را با:

استفاده از ضد عرق های بدون نسخه در منطقه آسیب دیده

حمام روزانه برای از بین بردن باکتری ها

پوشیدن کفش و جوراب ساخته شده از الیاف طبیعی

اجازه دهيد پاهای شما نفس بكشند

اغلب جوراب خود را عوض کنید

انواع عرق کردن زیاد


عرق کردن بیش از حد یک بیماری قابل درمان است کو دکتر به شما کمک خاهد کرد تا علائم آن را مدیریت کنید. عرق کردن که ناشی از بیماری های خاص باشد با درمان آن بیماری از بین خواهد رفت. در مورد مصرف داروهای خاص یا تغییر دوز آن ها که موجب عرق کرن شما می شوند حتما با پزشک خود صحبت کنید.



[ بازدید : 137 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ((خانواده سلامت)) است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]